استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چیست و چگونه کار می کند؟

1401/12/08
استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چیست و چگونه کار می کند؟

استخر نقدینگی (Liquidity Pool)؛ اصلاحی رایج در بازار ارز دیجیتال که این روزها کاربرد زیادی داره! حتما در این چند سال در بازار ارزهای دیجیتال و تکنولوژی فهمیدین که عبور از معاملات سنتی به معاملات آنلاین به وسیله ارزهای دیجیتال با گذر زمان رخ داده. دنیای کریپتوکارنسی ها روز به روز با تکنولوژی ها و پیشرفت های جدیدی روبرو میشه. ما می خواهیم بدونیم استخر نقدینگی چیست و چه کاربردی داره؟ آیا میشه از استخر نقدینگی کسب درآمد کرد؟ Liquidity Pool چجوری کار می کنه؟!

استخرهای نقدینگی یکی از فناوری های بنیادی در اکوسیستم دیفای هستن. اون ها بخشی اساسی از بازارسازهای خودکار، پروتکل های اعطای وام، فارمینگ بهره، دارایی های ترکیبی، بیمه درون زنجیره ای، بازی های بلاک چینی و.... هستن. استخر نقدینگی اساسا وجوه دیجیتالی بوده که به صورت جمعی نگهداری میشه. ولی با حجم انبوه دارایی در یه محیط بدون نیاز به اجازه که هر کسی می تونه به اون نقدینگی اضافی کنه چه کاری میشه انجام داد؟ ما سعی می کنیم در مقاله استخر نقدینگی چیست؟ اطلاعاتی در مورد استخر نقدینگی یا Liquidity Pool به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از استخر نقدینگی بپردازیم و روش کار استخرهای نقدینگی رو مورد بررسی قرار بدیم.

استخر نقدینگی چیست؟

استخر نقدینگی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم استخر نقدینگی یا Liquidity Pool رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که استخر نقدینگی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که استخر نقدینگی استاندارد جدیدی برای معامله کارآمد دارایی ها و ارزهای دیجیتال ارائه میده و همزمان به تریدرها و معامله گران این امکان رو میده تا از دارایی های خودشون سود به دست بیارن. استخرهای نقدینگی دیفای امروزه خیلی مورد توجه قرار گرفتن و افراد زیادی در فکر پیوستن به این استخرها هستن. پیوستن به این استخرها نیازمند دانش و مهارت هست و نمیشه بدون مطالعه وارد این حوزه شد.

جالب اینجاست که بدونین استخر نقدینگی مجموعه ای از رمزارزها یا توکن هایی هست که در اسمارت کانترکت قفل شدن و برای بهبود روند تراکنش ها و معاملات در صرافی غیرمتمرکز به کار گرفته میشن. به عبارت دیگه، استخر نقدینگی رو می تونین شبیه استخر دیجیتالی بزرگی تصور کنین که همه افراد می تونن بدون نیاز به کسب اجازه یا مجوز دارایی های دیجیتال خودشون رو در اون واریز کنند و در عین حال مبالع مشخصی رو از این منبع مالی وام بگیرن. همچنین استخرهای نقدینگی ارزهای دیجیتال نقش اساسی در اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز ایفا می کنند، مخصوصا زمانی که از صرافی های غیرمتمرکز صحبت میشه.

مقاله پیشنهادی: آموزش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

مزایای استفاده از استخر نقدینگی چیست؟

مزایای استفاده از استخر نقدینگی

همونطور که گفتیم، استخر نقدینگی یکی از تکنولوژی های پایه در اکوسیستم دیفای هست. این استخرها برای بازارسازهای خودکار، پروتکل های وام دهی، ییلد فارمینگ، سرمایه های ترکیبی، بازی های بلاک چین و... یه بخش ضروری شمرده میشن. استفاده از استخرهای نقدینگی مزایای زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای استفاده از استخر نقدینگی بپردازیم.

  • یکی از مزایای استفاده از استخر نقدینگی این هست که سرمایه و دارایی لازم همیشه وجود داره و می تونین خیلی سریع مبادلات خودتون رو انجام بدین و سرمایه خودتون رو پس بگیرین. البته توجه داشته باشین که سرمایه قفل شده شما در استخر نقدینگی هم جزو نقدینگی موجود در این استخرها محسوب میشه.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از استخر نقدینگی این هست که موانعی که در معاملات صرافی های متمرکز وجود داره، در استخرهای نقدینگی وجود نداره و می تونین به راحتی ارزهای دیجیتال مورد نظر خودتون رو خرید و فروش کرده و سودها زیادی به دست بیارین.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از استخر نقدینگی این هست که در Liquidity Pool شما هیچ وقت نیازی به احراز هویت ندارین. برخلاف معامله در صرافی های متمرکز که جهت معامله باید احراز هویت انجام بدین.
  • استخر نقدینگی از یه قرارداد هوشمند استفاده می کنه و به صورت خودکار به تطبیق خرید و فروش و معاملات می پردازه.

روش کار استخرهای نقدینگی چگونه است؟

روش کار استخرهای نقدینگی

بعد از ارائه بازارساز خودکار، این بازی با تغییر قابل توجهی مواجه شد. بازارساز خودکار نوآوری مهمی هست که امکان ترید درون زنجیره ای و بدون نیاز به دفتر سفارشات رو فراهم می کنه. از اونجایی که برای انجام معاملات به هیچ کدوم از طرفین به شکل مستقیم نیاز نیست، تریدرها می تونن در جفت توکن ها به پوزیشن ها وارد یا از اون خارج بشن و احتمالا هم مبادلات خیلی بی نقصی میشن. استخرهای نقدینگی اکثرا از دو ارز دیجیتال یا همون جفت ارز تشکیل میشن که به نسبت مساوی در استخر واریز شدن.

استخرهای نقدینگی برپایه قراردادهای هوشمند راه اندازی شدن. بنابراین، همه کاربران استخرهای نقدینگی به جای افراد مختلف با قراردادهای هوشمند و الگوریتم های رمزنگاری شده سروکار دارن. پس اگه خریدار هستین، به فروشنده مشخصی نیاز ندارین. فقط کافیه استخر نقدینگی پلتفرمی که از اون استفاده می کنین، به اندازه کافی نقدینگی داشته باشه. اگه هم فروشنده هستین، الگوریتم های رمزنگاری شده کار فروش ارزهای دیجیتال خودتون رو انجام میدن. در این وضعیت همه چیز از فعالیت کاربران تا قیمت گذاری دارایی ها با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام میشه. این قراردادهای هوشمند جوری طراحی شدن که با ارائه پاداش و سود کارمزد معاملات، تامین کننده های نقدینگی رو تشویق می کنند تا دارایی های خودشون رو در استخر به اشتراک بذارن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله استخر نقدینگی چیست؟ اطلاعاتی در مورد استخر نقدینگی یا Liquidity Pool به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از استخر نقدینگی بپردازیم و روش کار استخرهای نقدینگی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، استخرهای نقدینگی مجموعه ای از ارزهای دیجیتال یا توکن هایی هست که در قراردادهای هوشمند قفل شدن و برای آسون کردن روند تراکنش ها و معاملات در صرافی غیرمتمرکز به کار گرفته میشن. به عبارت دیگه، استخر نقدینگی رو می تونین شبیه استخر دیجیتالی بزرگی تصور کنین که همه افراد می تونن بدون نیاز به کسب اجازه دارایی های دیجیتال خودشون رو در اون واریز کنند.


نظرات کاربران در مورد استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چیست و چگونه کار می کند؟
سوال امنیتی :7+87 = ?