تگ یا ممو (Memo) در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

1401/12/07
تگ یا ممو (Memo) در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

تگ یا ممو(Memo)؛ کد شناسایی منحصر به فرد در کیف پول ارز دیجیتال! تگ یا ممو چیست و چجوری باید از اون برای انتقال ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟ شاید برای شما هم پیش اومده باشه که وقتی می خواهین برای مثال مقداری ارز دیجیتال BNB رو به صرافی خودتون منتقل کنین، حساب صرافی از شما می خواد شناسه یا تگ ممو مربوط به تراکنش رو وارد کنین!

امروزه بارها با این اتفاق روبرو شدیم که افراد در زمان انجام عملیات بانکی، اطلاعاتی مثل تاریخ، اسم شعبه بانک و شماره پیگیری تراکنش خودشون رو در دفتری ثبت می کنند، ولی دلیل این کار چیست؟ تصور کنین بعد از مدتی طولانی، فرد به ارائه گزارش یکی از تراکنش های خودش نیاز داشته باشه. بنابراین با دونستن اطلاعات فوق، روند پیگیری در مدت زمان کوتاهی قابل انجام هست. این عمل در فضای کیف پول ارز دیجیتال با ممو یا تگ انجام میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تگ یا ممو چیست؟ اطلاعاتی در مورد ممو یا Memo در کیف پول ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی دلیل استفاده از تگ ممو بپردازیم و وارد کردن اشتباه ممو در کیف پول ارز دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم و عواقب اون رو بررسی کنیم.

ممو (Memo) در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

ممو (Memo) در کیف پول ارز دیجیتال

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تگ یا ممو(Memo) در کیف پول ارز دیجیتال رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ممو یا تگ نوعی شناسه منحصر به فرد هست که در تراکنش گنجانده شده و در بعضی از ارزهای دیجیتال مثل ریپل، آیاس و استلار مورد استفاده قرار می گیره. از Memo برای مسیریابی درست ارسال یه تراکنش استفاده میشه که به ما اطمینان میده وجوه ارسالی به آدرس گیرنده مورد نظر به درستی ارسال شده. ممو در مواردی که شما با حسابی مشترک مواجه هستین و می خواهین منابع مالی خودتون رو به شخص خاصی در یه حساب عمومی ارسال کنین، استفاده میشه.

جالب اینجاست که بدونین تگ یا ممو شناسه ای اضافی برای شناسایی دریافت کننده ها در تراکنش های ارز دیجیتال هست. در اصل این شناسه در کنار نشانی کیف پول های دیجیتال در فرایند تراکنش استفاده میشه. این آدرس در قالب یه رشته یا به صورت عددی هست و مشخص می کنه دریافت کننده بعضی از ارزهای دیجیتال در تراکنش های رمزنگاری شده چه افرادی هستن. امکان استفاده از این شناسه برای تراکنش بعضی از ارزهای دیجیتال وجود داره. به عبارت دیگه، از ممو یا تگ برای مسیریابی ارسال معامله و تراکنش در حوزه ارز دیجیتال استفاده میشه.

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال

دلیل استفاده از ممو در تراکنش ها چیست؟

دلیل استفاده از ممو در تراکنش ها

صرافی های ارز دیجتال معمولا از کاربران خودشون می خوان که یادداشت هایی رو به سپرده های خودشون اضافی کنند. به این دلیل که صرافی ها معمولا فقط از یک یا چند حساب برای دریافت سپرده ها استفاده می کنند و به راهی برای تشخیص سپرده یه کاربر از بقیه نیاز دارن. از اون ها می خوان تا از تگ و ممو استفاده کنند. درج نکردن ممو یا تگ در چنین مواردی ممکنه باعث از دست رفتن وجوه بشه. بنابراین، شما هم می تونین در تراکنش های خودتون از تگ یا ممو استفاده کنین تا مشکلی واستون پیش نیاد.

توجه داشته باشین که اگه صرافی ارز دیجیتال نتونه تراکنش ها و رمزارزهای شما رو تشخیص بده، احتمالا اون ها گم بشن و شما برای همیشه دارایی های خودتون رو از دست بدین. به این ترتیب، اگه یه صرافی ارز دیجیتال یا کیف پول از شما درخواست اضافی کردن ممو یا تگ کرد، حتما این کار رو انجام بدین. مسئولیت تعیین ممو یا تگ مقصد کیف پول دریافت کنند بر عهده کاربران هست. اگه اطلاعات رو به صورت صحیح و درست وارد نکنین، توکن شما شما ممکنه به حساب شما واریز نشه و اون ها رو برای همیشه از دست بدین.

مقاله پیشنهادی: آموزش بازیابی کیف پول و ارزهای دیجیتال گم شده

وارد کردن اشتباه ممو در کیف پول ارز دیجیتال

وارد کردن اشتباه ممو در کیف پول ارز دیجیتال

یکی از چالش ها و دردسرهای انجام تراکنش های ارز دیجیتال، وارد کردن اشتباه آدرس هست. این اتفاق ممکنه برای افراد تازه کار یا مبتدی بیشتر رخ بده، ولی بعضی از بدافزارها و ویروس ها می تونن آدرس رو بعد از کپی کردن تغییر بدن بدون اینکه شما متوجه بشین که در این صورت ارزهای دیجیتال و دارایی های شما به حساب هکرها واریز میشه و برای همیشه رمزارزهای خودتون رو از دست میدین. نکته اول پس دقت در وارد کردن آدرس هست، چون که ارسال ارز دیجیتال به آدرس اشتباه در بیشتر مواقع امکان بازگشت نداره و کوین شما برای همیشه از دست رفته.

اگه تگ یا ممو رو اشتباه وارد کنیم تکلیف ما چیه؟! خوشبختانه ارزهای دیجیتالی که به تگ یا Memo برای واریز یا انتقال نیاز دارن، توسط صرافی ارز دیجیتال یا کیف پول ارز دیجیتال تولید میشن و معمولا قابل برگشت هستن. در صورتی که تگ یا ممو رو اشتباه وارد کردین، با تماس با پشتیبانی مقصد می تونین مشکل خودتون رو برطرف کنین. البته خیلی از تریدرها بعد از وارد کردن اشتباه تگ یا ممو ارزهای دیجیتال خودشون رو برای همیشه از دست میدن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تگ یا ممو چیست؟ اطلاعاتی در مورد ممو یا Memo به شما ارائه کنیم و به بررسی دلیل استفاده از ممو در کیف پول ارز دیجیتال بپردازیم و وارد کردن اشتباه تگ در انجام تراکنش ها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تگ یا ممو شناسه ای اضافی برای شناسایی دریافت کننده ها در تراکنش های ارز دیجیتال هست. در اصل این شناسه در کنار نشانی کیف پول های دیجیتال در فرایند تراکنش استفاده میشه. شما در زمان انجام تراکنش های ارز دیجیتال دقت کنین تا تگ یا ممو رو اشتباه وارد نکنین، چون ممکنه برای همیشه ارزهای دیجیتال خودتون رو از دست بدین و نتونین اون ها رو برگردونین.


نظرات کاربران در مورد تگ یا ممو (Memo) در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :9+90 = ?