تاثیر حوزه رمزارزها بر صنعت بانک چیست؟

1402/02/20

تاثیر حوزه رمزارزها بر صنعت بانک؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این موضوع به دست بیارین؟ به نظر شما آیا بانک ها محکوم به تغییر هستن؟ رابطه بانک ها با رمزارزها در چه وضعیتی قرار داره؟ دلایل مخالفت بانک های مرکزی با ارز دیجیتال چیست؟ ریسک رمزارزها از نظر بانک مرکزی چیست؟ واکنش جامعه به ارز دیجیتال چجوریه؟ چرا بانک ها از رمزارزها خوششون نمیاد؟

خرید ارز دیجیتال به خصوص بیت کوین امروزه به عنوان یه پول مجازی و قابل ارزش در خیلی از کشورها معرفی شده، ولی هنوز قوانین مشخصی برای انواع ارزهای دیجیتال تعریف نشده. بررسی رابطه بانک ها با رمزارزها با بیان جروم پاول رئیس فدرال رزرو به این صورت که 80 درصد از بانک های مرکزی کشورها در حال بررسی کارایی و سودمندی یالقوه این رمزارزها هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تاثیر حوزه رمزارزها بر صنعت بانک چیست؟ اطلاعاتی در مورد رابطه بانک ها با ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل مخالفت بانک های مرکزی با رمزارزها بپردازیم و ریسک رمزارزها از نظر بانک مرکزی رو در حوزه تحلیل فاندامنتل مورد بررسی قرار بدیم.

رابطه بانک ها با ارزهای دیجیتال چگونه است؟

رابطه بانک ها با ارزهای دیجیتال چگونه است؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که رابطه بانک ها با ارزهای دیجیتال چگونه است؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که در زمان جابجایی پول برای معامله رمزارزها در سراسر دنیا سرورهایی وجود داره که این نقل و انتقالات رو انجام میدن و در مقابل درصدی از بیت کوین رو دریافت می کنند. این سرورها باید معاملات ریاضی رو محاسبه و همون رو در کیف پول شخصی که قراره بیت کوین به حساب اون ها منتقل بشه قرار بدن. در دنیای مجازی برای انجام یه معامله 10 میلیون سرور همزمان محاسبات رو انجام میدن. به همین دلیل امنیت این سیستم ها خیلی بالا هست.

جالب اینجاست که بدونین رابطه بانک ها با رمزارزها در کشورهایی که از تحریم رنج می برن، خیلی محتاطانه هست. چنین سیستمی کمک زیادی به ارزآوری و درآمدهای خارجی داره، ولی هنوز به دلیل برخی از مسائل غیرکاشناسی اجازه فعالیت رسمی و گسترده به فعالیت این بازار داده نمیشه. در این میان، بزرگ ترین بانک های مرکزی دنیا تصمیم به انتشار رمزارزها شروع کردن، این امر در گذشته از تلاش برای سهل نمودن سیستم های پرداخت و رفع ضعف های گردش پول های سنتی، تحت تاثیر نگرانی روزافزون اون ها از گسترش بازار کریپتو و مبادله بر پایه اون ها باشه.

مقاله پیشنهادی: نرخ بهره چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال می گذارد؟

دلایل مخالفت بانک های مرکزی با رمزارزها

دلایل مخالفت بانک های مرکزی با رمزارزها

توجه داشته باشین که بانک های مرکزی زیادی با رمزارزها مخالفت می کنند. این بانک ها نسبت به از دست دادن کنترل نظام انتشار پول و مبادلات پولی با رواج رمزارزها نگرانی دارن. گسترش شکل های مختلف مبادلات پولی می تونه کنترل بانک های مرکزی رو بر عرضه پول، تورم و امنیت ثبات اقتصادی رو تضعیف کنه که در واقع به معنی زیر سوال رفتن وظایف نهادی و ساختاری باشه.

دلیل دیگه ای که بانک های مرکزی با ارزهای دیجیتال مخالفت می کنند، کاهش استفاده از پول نقد فیزیکی توسط بانک های مرکزی هست که باعث انتشار عمومی رمزارزها میشه تا به مردم اطمینان بدن که به پول تضمین شده بانک مرکزی دسترسی دارن و ریسک مرتبت با پول دیجیتال بانک های تجاری متوجه اون ها نمیشه. همچنین رابطه بانک ها با رمزارزها به ابزار جدیدی برای اجرای کارآمدتر سیاست های پولی و تحقق اهداف اقتصادی کشورها باشه.

ریسک رمزارزها از نگاه بانک مرکزی

وقوع یه بحران اقتصادی تقاضا برای نقد کردن رمزارزها رو افزایش میده. رخدادی که رابطه بانک ها با ارزهای دیجیتال رو تحت تاثیر قرار میده، از این رو بانک های مرکزی در حال طراحی ابزارهایی برای مقابله با این پدیده هستن، ولی جدا از این موضوع ریزش قیمت رمزارزها، اقبال گسترده به اون هم ممکنه بانک های تجاری رو از دسترسی به منابع مالی ارزون و پایدار محروم کنه. رایج شدن استفاده از رمزارزها در اقتصادهای نوظهور وابسته به ارزهای خارجی باعث سقوط نرخ برابری ارزهای ملی اون ها شده.

مقاله پیشنهادی: تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز دیجیتال

چالش های فعلی رمزارزها برای بانک های مرکزی

چالش های فعلی رمزارزها برای بانک های مرکزی

اصلی ترین چالش ارزهای دیجیتال، تهداد ابزارهای نهاد دولت هست، جوری که می تونه میزان تاثیرگذاری تصمیمات دولت ها رو دستخوش تغییر کنه و از اونجایی که هیچ مرکزیتی در این شبکه وجود نداره، می تونه کنترل دولت ها رو در سطوح مشخصی از بین ببره. مثلا برای نظام مالیاتی دولت ها می تونه از سمت ارزهای دیجیتال با تهدید روبرو بشه و اون ها رو با مشکل تامین مالی روبرو کنه، از طرف دیگه ممکنه در آینده ارزهای دیجیتال جایگزین ارزهای سنتی بشن و در قیمت گذاری کالا و خدمات از اون ها استفاده بشه که حاکمیت پولی دولت رو به خطر میندازه، اتفاقی که به دلیل نوسانات زیادی ارزهای دیجیتال تا به امروز اتفاق نیفتاده.

میشه به این موضوع اشاره کرد که یکی از چالش های کشورهای در حال توسعه، خروج سرمایه هست. بیت کوین با تسهیل نقل و انتقالات به صورت غیرمتمرکز می تونه خروج سرمایه رو از کشورهای در حال توسعه تسریع کنه که خود این اتفاق می تونه این کشورها در اینده وضعیت بدترین داشته باشه. این اتفاق باعث میشه کنترل دولت ها در اجرای سیاست های پولی و مالی برای رسیدن به اهداف از قبل مشخص شده کم بشه و در صورت اجرای یه سیاست مغایر با منابع افراد شاهد تبدیل این سرمایه ها به بیت کوین و خروج وسیع سرمایه از این کشورها باشیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تاثیر حوزه رمزارزها بر صنعت بانک چیست؟ اطلاعاتی در مورد رابطه بانک ها با ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل مخالفت بانک های مرکزی با رمزارزها بپردازیم و ریسک رمزارزها از نظر بانک مرکزی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، در زمان جابجایی پول برای معامله رمزارزها در سراسر دنیا سرورهایی وجود داره که این نقل و انتقالات رو انجام میدن و در مقابل درصدی از بیت کوین رو دریافت می کنند. این سرورها باید معاملات ریاضی رو محاسبه و همون رو در کیف پول شخصی که قراره بیت کوین به حساب اون ها منتقل بشه قرار بدن. بانک های مرکزی به دلایل مختلفی از ارزهای دیجیتال خوششون نمیاد.


نظرات کاربران در مورد تاثیر حوزه رمزارزها بر صنعت بانک چیست؟
سوال امنیتی :9+45 = ?