مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذاران چیست؟

1402/02/21

مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذاران؛ آیا دوست دارین با این موارد آشنا بشین؟ اصلا می دونین پروتکل دیفای(DeFi) چیست؟ پروتکل دیفای چه مزایایی به همراه داره؟ مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذران سازمانی چیست؟ به نظر شما دیفای چجوری باعث افزایش علاقه سازمان ها به رمزارزها میشه؟  نقش قوانین در دیفای چی میشه؟

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، نوعی سیستم مالی هست که با حذف واسطه ها، تراکنش های مالی رو دوباره به تصویر می کشه و مبتنی بر فناوری بلاک چین و معمولا اتریوم هست. تراکنش های مالی مختلفی با عنوان قراردادهای هوشمند دیفای امکان پذیر هست که تراکنش های مالی رو تحت شرایط خاصی انجام میده. برنامه های غیرمتمرکز و کاربردهای مختلفی در دیفای وجود داره که قابلیت دسترسی رو باز می کنند، ولی با خطر همراه هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذاران چیست؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی اصلی ترین مشکلات دیفای بپردازیم.

دیفای(DeFi) چیست؟

دیفای(DeFi) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیفای یا DeFi نوعی سیستم مالی ناشناس هست که تراکنش های مالی سنتی رو بدون در نظر گرفتن یه واسطه، سازمان یا نهاد دولتی پیش میبره. یه سیستم مالی سنتی که شامل بازار پولی و مالی رایج در بیشتر کشورهاست، با دخالت بانک ها، سازمان های مالی و همچنین قانونگذاری پیش میره و به همین دلیل با عنوان متمرکز شناخته میشه. در دیفای از فناوری های مربوط به شبکه بلاک چین و برنامه های کاربردی مثل برنامه های غیرمتمرکز یا Dapps برای اتصال مستقیم تریدرها و کاربران به همدیگه استفاده میشه.

جالب اینجاست که بدونین دیفای یا DeFi به کاربران کمک می کنه تا بدون نیاز به مطابقت با سیاست های بانکی، اعتباری و بروکریج، معامله خودش رو انجام بدن. همچنین دیفای امکان استفاده از سرویس های مالی رو برای کاربرانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند، بهبود میده. در مقایسه با سامانه های مالی مرکزی، دیفای به کاربران این امکان رو میده تا کنترل کاملی بر تراکنش های خودشون داشته باشن. همچنین این سیستم امکان انجام تراکنش هایی رو با دارایی های دیجیتال مختلف مثل بیت کوین، اتریوم و... فراهم می کنه.

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) نیاز داریم؟

چرا سرمایه گذاران سازمانی بیت کوین را به دیفای ترجیح می دهند؟

مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذاران چیست؟

در سال های اخیر شاهد سرایز شدن پول های سازمانی به بازار بیت کوین بودیم. موضوعی که بار دیگه بازار ارزهای دیجیتال رو به تیتر شماره یک اخبار تبدیل کرد و ثابت کرد که رمزارزها به عنوان یه کلاس جدید دارایی، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب میشن. بر اساس داده های منتشر شده، 80 درصد از سازمان ها در آمریکا و اروپا حداقل به رمزارزها علاقه دارن و بیشتر از یک سوم اون ها تا امروز در این بازار سرمایه گذاری کردن. به نظر میرسه که بیت کوین محبوب ترین انتخاب این سرمایه گذاران باشه.

نقطه عطف سرمایه گذاران سازمانی اونجایی اتفاق افتاد که این افراد بین رمزارزهایی مثل بیت کوین و محصولات اکوسیستم دیفای تفاوت قائل شدن. تا اینجا بیشتر فعالیت سازمان ها در حوزه رمزارزها فقط خرید و نگهداری بیت کوین یا در نهایت شرکت در معاملات آتی این ارز دیجیتال بوده و تعداد کمی از این غول های سرمایه گذاری به حوزه دیفای(DeFi) و محصولات اون وارد شدن. دلایل زیادی برای سرمایه گذاری های اخیر در بازار بیت کوین وجود داره، به عقیده خیلی از افراد، بلوغ نسبی بازار و افزایش نقدینگی باعث شده تا بازار توانایی انجام معاملات رو بدون اینکه باعث ایجاد نوسان بیش از حد اون بشه داشته باشه.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال حوزه دیفای

اصلی ترین مشکلات دیفای

اصلی ترین مشکلات دیفای

دیفای به معنی امور مالی غیرمتمرکز شناخته میشه و یکی از پایه های مهم بازار کریپتو هست. این سیستم غیرمتمرکز که مزایای زیادی رو برای کاربران و تریدرها به ارمغان میاره، مشکلاتی هم داره که باید اون ها رو زیر نظر قرار داد. دیفای با مشکلات و چالش های زیادی روبرو هست که بعضی از تریدرها و معامله گران اون ها رو ریسک محسوب می کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی اصلی ترین مشکلات دیفای بپردازیم تا با این چالش ها و مشکلات اشنا بشین و بدونین که چرا سرمایه گذاران سازمانی به دیفای جذب نمیشن.

  • مشکلات مربوط به قراردادهای هوشمند

یکی از اصلی ترین چالش های حوزه دیفای، مشکلات مربوط به قرارداد هوشمند و امنیت اون هاست. امنیت اسمارت کانترکت ها از وقتی که در سال 2016 توسط یه هکر مورد حمله قرار گرفت، دچار مشکل شد. در این حمله تقریبا 60 میلیون دلار ETH به وسیله استفاده از کدهای ویژه به سرقت رفت. مشکلات قراردادهای هوشمند که از جمله چالش های اصلی دیفای محسوب میشن، معمولا به سیستم های همتا به همتا مربوط میشن. همین مشکل باعث میشه تا سرمایه گذاران سازمانی بیت کوین رو به دیفای ترجیح بدن.

  • سخت بودن جمع آوری مالیات در دیفای

یکی دیگه از اصلی ترین چالش های حوزه دیفای این هست که جمع آوری مالیات در دیفای سخت هست، چون دیفای روی بلاک چین های بدون مجوز قانونی و با عناوین مستعار ساخته شده. یکی دیگه از مشکلاتی دیفای، عدم امکان مبارزه با پولشویی هست و همین نکته باعث میشه تا برخی از افراد از این حوزه برای فساد مالی یا مبادلات غیرقانونی استفاده کنند. مخفی بودن ساختار دیفای از دید کاربران، سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا سالانه حدود 50 میلیارد دلار مالیات از حوزه رمزارزهای رو از دست میدن.

  • وجود مسائل حکومتی در دیفای

وجود مسائل حکومتی در دیفای هم یکی دیگه از مشکلات اصلی دیفای هست که باهاش دست و پنجه نرم می کنه. این اکوسیستم دارای ساختاری مجزا از سازمان های دولتی هست و شکل مدرن از سیستم مالی ارائه کرده. در چندین ساختار مدرنی که شاکله دیفای رو تشکیل میده، چیزی با عنوان DAO وجود داره که قدرت تصمیم گیری رو در بین همه ذینفعان و علاقه مندان این شبکه پخش می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذاران چیست؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی اصلی ترین مشکلات دیفای بپردازیم. همونطور که گفتیم، دیفای نوعی سیستم مالی ناشناس هست که تراکنش های مالی سنتی رو بدون در نظر گرفتن یه واسطه، سازمان یا نهاد دولتی پیش میبره. دیفای با مشکلات زیادی روبرو هست. از جمله از این مشکلات می تونیم به چالش های مربوط به قراردادهای هوشمند، وجود مسائل حاکمیتی در این حوزه، سخت بودن جمع آوری مالیات در دیفای و.... اشاره کنیم.


نظرات کاربران در مورد مهم ترین چالش های دیفای برای جذب سرمایه گذاران چیست؟
سوال امنیتی :8+75 = ?