میم کوین چیست؟| بررسی قیمت و آینده Memecoin | محبوب ترین میم کوین ها

1402/07/02
میم کوین چیست؟| بررسی قیمت و آینده Memecoin | محبوب ترین میم کوین ها

فعالان حوزه ارز های دیجیتال در سال 2020 با میم کوین ها اشنا شدن، اما Memecoin چیست؟ میم کوین ها اول یه شوخی بودن و بعدا به ارز دیجیتال تبدیل شدن. افراد در هر زمینه شغلی با انواع مسائل شوخی می کنن، حتی در حوزه بازار ارزهای دیجیتال و مسائل مالی که حوضه بسیار جدی هستن! این شوخی ها و تمسخر هایی که در مورد بازار ارزهای دیجیتال انجام می شه باعث پیدایش میم کوین ها شدن و همین میم کوین ها تونستن الان به جایگاهی در این بازار برسن که دیگه ادم جرعت نمی کنه باهاشون شوخی کنه، مثل دوج کوین و شیبا اینو و... . دقیقا بعد انتشار یه تبلیغ بود که فکر ایجاد میم کوین ها به منظور مسخره کردن بازار ارزهای دیجیتال به وجود اومدن و بعدا با مرور زمان، میم کوین ها در فضا های مجازی پخش شدن و عکس های Memecoin ها تو مجله ها چاپ شد. به این ترتیب میم کوین ها در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کردن و حتی میم کوین هایی مثل دوج کوین بعد این که به لیست خرید ارز دیجیتال صرافی هایی مثل یونی سواپ، بلانسر و پولونیکس اضافه شدن رشد چشمگیری هم کردن.

میم یعنی چی؟

به الگوی رفتاری که یک ایده و رفتاری هست که از طریق اینترنت و فضا های مجازی مثل تلگرام، توئیت و... به ویژه برای اهداف طنز منتشر می شن، میم میگن. امروزه که اینترنت در کل جهان وجود داره، میم ها می تونن در سراسر جهان پخش بشن. میم هایی هم که به صورت آنلاین پخش میشن، میم های اینترنتی نام دارن. میم ها همچنین می تونن به جای متن به صورت تصویری مثل عکس های طنز و شوخ طبعانه نیز منتشر بشن و به همین دلیل واسه مخاطبان قابل درک نیستن و به شوخی های اینترنتی توصیفشون میکنن. میم حتی می تونه چیزی فراتر از یک چیز بصری یا خوندنی باشه. همون طور که ما از ایموجی Emoji واسه نمایش رفتار و انتقال احساساتمون استفاده می کنیم، میم نیز می تونه بیانگر یه حس مشترک و روحی باشه که بیشتر مواقع اولویت این بیشتر از عکس و نوشته هست.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

میم کوین و میم توکن چیست؟

همون جور که گفتیم میم کوین و میم توکن به ارز دیجیتال هایی میگن که از سر یه شوخی شروع شدن. در پاسخ به سوال میم کوین و میم توکن چیست؟ میشه گفت میم کوین و توکن نوعی الت کوین هستن. اون ها ارزهایی هستن که ارزش قیمتیشون طبق شوخی ها و تصاویر به اشتراک گذاری شده در فضای مجازی بالا پایین میشن. با این حال میم کوین ها ارزهای رمز نگاری شده ای هستن که در کوتاه مدت محبوبیت زیادی به دست اوردن. اصلی ترین سکه میم کوین نیز دوج کوین هست که سال 2013 ایجاد شد و بعد از توئیت های ایلان ماسک شهرت یافت و به این دلیل بیشتر سرمایه گذاران اقدام به خرید این میم کوین کردن. هم چنین میم کوین های زیادی وجود دارن که با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ می تونین اون ها رو مشاهده کنین. تفاوتی که میم کوین ها با میم توکن ها دارن اینه که، میم کوین ها فقط میتونن بر روی بلاکچین خودشون اجرا بشن مثل دوج کوین، ولی میم توکن هایی مثل شیبا و سیفمون میتونن روی بلاکچین های دیگه نیز اجرا بشن. همچنین میم کوین ها در اکثر صرافی ها وجود دارن ولی میم توکن ها در صرافی های محدودی وجود دارن.

محبوب ترین میم کوین ها و میم توکن ها:

در ادامه مقاله "میم کوین چیست؟" به معرفی میم کوین ها و میم توکن هایی میپردازیم که محبوبیت زیادی پیدا کردن و البته سودآوری زیادی برای کاربران این حوزه داشتن:

دوج کوین Dogecoin:

دوج کوین (Dogecoin) یک ارز دیجیتال (کریپتوکارنسی) است که در اوایل سال 2013 به عنوان یک شوخی شروع شد اما به سرعت محبوبیت جلب کرد و به یکی از ارزهای دیجیتال معروف تبدیل شد. این ارز بر پایه بلاکچین و تکنولوژی بیت‌کوین ایجاد شده و برای انجام تراکنش‌ها و انتقال ارز دیجیتال به کار می‌رود.

مهمترین ویژگی‌ها و مشخصات دوج کوین عبارتند از:

1. شمای اسمیتی: دوج کوین با شعار "To the Moon!" شروع شد و به عنوان یک ارز دیجیتال شوخی در آغاز بود، اما به مرور زمان جامعه کاربری بزرگی را به خود جلب کرد و به یک ارز دیجیتال واقعی تبدیل شد.

2. شعبه‌ها و جوامع قوی: دوج کوین دارای جوامع آنلاین فعالی است که به انجام تبادلات، ایجاد محتوا و حتی انجام عملیات خیریه از طریق دوج کوین مشغول هستند.

3. تعداد توکن‌ها: یکی از ویژگی‌های دوج کوین، تعداد بی‌پایان توکن‌های قابل تولید آن است. این به این معناست که توکن‌های دوج کوین بی‌پایان تولید می‌شوند و ارزش تک توکن به تعداد توکن‌های جدید ایجاد شده کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند تأثیراتی بر تورم دوج کوین داشته باشد.

4. تکنولوژی اسکریپت: دوج کوین از الگوریتم اسکریپت (Scrypt) به عنوان الگوریتم انجام تراکنش‌ها و استخراج استفاده می‌کند.

5. کاربری در عملیات خیریه: دوج کوین در مواردی به عنوان وسیله‌ای برای جمع‌آوری مبالغ خیریه و کمک به اهداف انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یکی از جوانب جالب این ارز دیجیتال است.

دوج کوین چون جزو میم کوین ها محسوب میشه تو اکثر صرافی های خارجی و ایرانی وجود داره و می تونین خرید دوج کوین و فروش اون رو تو اون صرافی ها انجام بدین.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

شیبا اینو SHIBA INU:

ارز دیجیتال معروف دیگه ای با نماد SHIB که اکنون در رتبه 9 بازار قرار داره و جزو دسته میم توکن ها به عنوان قاتل دوج کوین شناخته می شه، شیبا اینو نام داره. SHIBA INU به این دلیل که شباهت زیادی با دوج کوین داره و خودش رو نسخه پیشرفته تر دوج کوین می دونه، قاتل دوج کوین خطاب می شه. بنیانگذار ارز دیجیتال شیبا، شخصه ناشناسی با لقب ریوشی هست که اونو تو سال 2020 به بازار عرضه کرده و با توجه به این که شیبا شبکه مختصی برای خودش نداره، از شبکه اتریوم (ERC20) استفاده می کنه و به این دلیل هزینه کارمزد انتقالش بیشتره. علاوه بر این هدف میم کوین ها که تمسخر بازار ارزهای دیجیتال هست، شیبا هدف دیگه ای هم داره. هدف اصلی سازنده این ارز این هست که رفتار ارز دیجیتالی که بدون تبلیغ و پشتوانه هست و به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنه رو بررسی بکنه. شیبا چون جزو میم توکن ها محسوب میشه در صرافی های محدودی خرید و فروش میشه. برای خرید شیبا می تونین از صرافی ایران بایننس استفاده کنین.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

سیف مون safemoon

 دوج کوین بر خلاف بیت کوین که عرضه محدود 21 میلیون توکن داره، عرضه ای نا محدود داره، همین دلیل باعث شده توکنی به وجود بیاد که این مشکل رو برطرف کنه. سیف مون توکنی هست که برای این هدف به وجود اومده که از مدل اقتصاد توکنی ضد تورم استفاده می کنه و با انجام هر تراکنش 5 درصد اون رو می سوزونه و 5 درصد دیگه رو بین هولدرهای خودش توزیع می کنه. با این کار توکن های باقی مونده سیف مون کم میشه و در نتیجه قیمتش به مرور زمان افزایش پیدا می کنه. از برنامه های دیگه ای که سیف مون برای اینده داره از این قراره:  انتشار کیف پول رسمی، انتشار بازی ویدیوئی رسمی و اپلیکیشن ویژه و افتتاح یه صرافی رسمی به نام سیف مون.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

تفاوت میم کوین ها با سایر ارز ها چیست؟

همون طور که خوندین، میم کوین ها نیز نوعی ارز هستن ولی تفاوت عمده ای که با سایر ارزها مثل بیت کوین و اتریوم دارن اینه که کاربردهاشون فرق می کنه. برای مثال، بیت کوین و اتریوم با هدف پذیرش گسترده از سوی افراد و ایجاد نوع جدیدی از ارزهای غیر متمرکز و تحول صنایع مختلف به وجود اومدن ولی memecoin ها هیچ هدفی ندارن و عمدتا برای سوددهی به وجود اومدن. مثلا برخی از میم کوین مثل دوج کوین و شیبا توسط تبلیغات و نظراتی که سرمایه گذاران در موردشون میدن، قیمتشون به شدت افزایش پیدا می کنه. به همین دلیل با این که ویژگی های کمی دارن ولی رشد فضایی می کنن و در نتیجه بعد از این که قیمتشون افزایش یافت، سرمایه گذاران سودهای خودشون رو بیرون میارن و باعث افت قیمت میم کوین ها می شن.

ویژگی های میم کوین ها:

یکی از مشخص ترین ویژگیه میم کوین ها، بدون ویژگی بودن اون هاست. میم کوین ها صرفا واسه سود دهی به وجود اومدن و ویژگی خاصی ندارن که پشتشون باشه و باعث ارزشمند شدنشون بشه، مثل ویروس پخش شده و محبوبیت پیدا کردن. پروژه های میم کوین ها برای افرادی که بدون توجه به نوع توکن روی اون ها سرمایه گذاری کردن که فقط کسب سود کنن، مهمه. میم کوین فقط اومدن واسه دارندگاشون بدون هیچ پشتوانه ای سود بدن و ممکنه هر لحظه از بین برن طبق خطر راگ پول rug pulls.

چجوری میم کوین ها محبوب می شن؟

بسیاری از میم کوین ها از دوج کوین تقلید می کنن و اکثرشون هم با نظرات مثبت و منفی به ایلان ماسک اشاره می کنن. مثل، دوج الون و بیبی دوج و...، از زمانی که دوج کوین راه اندازی شد، ایجاد توکن های رمز نگاری شده اسون شد، چون از روند تشکیل دوج کوین پیروی می کنن. میم کوین ها نیز از این قائده پیروی می کنن و با ارتباط هایی که با ادم های معروف و مشهور دارن، محبوبیت پیدا می کنن. برای مثال، ایلان ماسک یه روزی توئیت زد که اگه توکنی در مورد من درست بشه باید اسمش Elongate باشه، بلافاصله بعد از توئیتش توکنی به این اسم به وجود اومد و رشد چشمگیری کرد. یا برای مثال زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک نیز در صفحه مجازیش، عکس بزهای خونگیش رو گذاشت و زیرش نوشت، بزهای من مکس و بیت کوین. بلافاصله توکنی به اسم Aque goat به وجود اومد و 300 درصد رشد کرد.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

آیا خرید میم کوین ها توصیه میشه؟

خیلی از افراد به این باورن که خرید میم کوین ها دیوونگی محضه و میم کوین ها هیچ ارزش ذاتی و کاربرد خاصی ندارن که روشون سرمایه گذاری کرد. این عقیده رو هم دارن که خرید shiba inu، دوج کوین و... یک سرمایه گذاری نیست بلکه شرط بندی هست، هر چند می تونه این سرمایه گذاری همراه با هزار درصد سود یا شایدم بیشتر باشه. برای مثال خالق Dogecoin شوخی شوخی اون رو توسعه داد و باعث افزایش قیمتش شد. این موضوع روی تموم میم کوین ها صدق می کنه. با این حال ادم نمی تونه از رشد فوق العاده زیاده میم کوین ها به خاطر حمایتشون توسط یک سری افراد در بازه ی زمانی کوتاه چشم گیری بکنه، ولی اگه قصد خرید میم کوین ها رو داریم باید ریسکشون رو هم به جون بخریم.

آینده میم کوین ها:

با به وجود اومدن ان اف تی ها و ارزهای دیجیتال دیگه ای به غیر از بیت کوین، میم کوین های زیادی مثل دوج کوین، شیبا اینو و مونا کوین بیشتر از قبل به محبوبیت دست پیدا کردن. تریدرها می تونن به راحتی میم کوین ها رو تو صرافی ها پیدا کنن و اقدام به خرید و فروش اونه کنن. ولی آینده میم کوین چیست؟ چه چیزهایی به قیمت میم کوین ها تاثیر می زاره؟ به طور خلاصه قیمت آینده هر میم کوین بستگی به جامعه ای داره که روی میم کوین ها سرمایه گذاری کردن. نهنگ های میم کوین ها می تونن اخبار مربوط به اون ها رو منتشر بکنن و سایر مردم رو هم به خرید میم کوین ها دعوت کنن و یا با انتشار اون ها در فضای مجازی قیمت میم کوینها رو افزایش بدن.

چه عواملی باعث میشن میم کوین ها رشد نکنن؟

اکثر تحلیل گران بازار ارزهای دیجیتال به دلیل این که میم کوین ها نواقص زیادی دارن، سرمایه گذاری روی این ارزها رو پیشنهاد نمی کنن. یکی از این نقص ها، نداشتن پشتوانه قوی میم کوین هاست. نقص دیگه ای هم که دارن این هست که ارزش کلی ندارن. به همین دلیل کلاهبرداران بیشتر به سمت میم کوین ها سوق پیدا می کنن. در این روش کلاهبرداران یک میم کوین میسازن و اونو تبلیغ می کنن تا ارزی که ساختن رو بخرن، سپس ارزشون رو می فروشن و سود کسب می کنن. نقص سومی که میم کوین ها دارن این هست که هر روزه به تعداد اون ها افزوده میشه و همین باعث شده که صرافی های انلاین ارز دیجیتال نتونن به راحتی میم کوین های جعلی و کلاهبرداری رو تشخیص بدن. همین نقص ها باعث شده که تحلیل گران میم کوین ها رو واسه سرمایه گذاری مناسب ندونن.

برخورد دولت ها با میم کوین ها:

با این که جامعه ی ارزهای دیجیتالی و سرمایه گذاران کوتاه مدت از میم کوین ها استقبال می کنن، نهاد های نظارتی در سراسر دنیا نه تنها از میم کوین ها راضی نیستن بلکه قانون های سرسختی براشون اعمال می کنن و تجارت توکن هایی رو که مبتنی به شوخی هستن رو ممنوع می کنن. برای مثال در ایالات متحده، رئیس جدید بورس و اوراق بهادر، گری جنسلر به مقررات سختی برای میم کوین ها اشاره کرد. همچنین به رشد چشمگیر میم کوین ها تو این 5 سال اشاره کرده و میگه نباید این رشد اتفاق می افتاد. یا برای مثال در هند نیز دیوان عالی، بخشنامه بانک مرکزی این هشدار رو داد که از میم کوین ها استفاده نکنن وگرنه حسابشون مسدود میشه. اندرو بیلی فرماندار بانک انگلستان نیز احساس مشابهی با دیوان عالی هند داشت و هشدار داد که سرمایه گذارانی که روی میم وین ها سرمایه گذاری کردن، آماده از دست رفتن پولشون باشن.

خطرات سرمایه گذاری روی Memecoin ها:

بهتره روی میم کوین هایی سرمایه گذاری کنیم که مورد ممیزی قرار گرفتن یا به عبارتی نوعی نظارت روشون هست. موفقیت میم کوین ها بستگی به قدرت جامعشون داره. با وجود این که امکان سودآوری از طریق سرمایه گذاری روی Memcoin ها وجود داره، ریسک زیادی نیز به همراه داره و بیشتر شبیه قمار و شرط بندی هست تا یه سرمایه گذاری اصولی. اگه به موقع خرید کنین احتمال داره سود کنین ولی این امکان هم هست که بخش یا کل پولتون از دست بره. به همین دلیل اگه با امید این که شخصیت های معروف یه توکنی رو تبلیغ بکنن و قیمتش افزایش پیدا بکنه، روی میم کوین ها سرمایه گذاری کینم کار پر ریسکی انجام دادیم. همچنین خطرات دیگه ای هم نیز هستن که میم کوین ها رو تهدید می کنن، مثل خطر راگ پول rug pulls. پدیده راگ پول به این معنیست که وقتی سرمایه گذارها مقدار زیادی توکن میم دارن، مردم رو تشویق می کنن تا میم کوین مورد نظر رو بخرن و بعد این که مردم این توکن رو خریدن، اقدام به فروش یا دامپ اون توکن میم می کنن، این کار باعث سقوط بازار میشه و فقط خودشون با جیب پر از بازی خارج می شن.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

چگونه قیمت میم کوین ها رو تعیین کنیم:

به طور کلی پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال کار اسونی نیست به خصوص میم کوین ها که قیمت پایین و نوسان زیادی دارن. برای پیش بینی قیمت Memecoin که قیمت پایین و تقاضای زیادی دارن باید فاکتور های زیادی رو زیر نظر بگیرین. یکی از این فاکتور ها، دنبال کردن و پیگیری کردن افراد مشهوری هست که میم کوین ها رو حمایت می کنن، زیرا می تونن تاثیر زیادی روی قیمت میم کوین ها داشته باشن. فاکتور دیگه ای که باید در نظر بگیرین اینه که اگه میم کوین ها در بین افراد پذیرفته و محبوب بشن، فروشگاه های انلاین بزرگ بین المللی این ارزها رو می پذیرن و یا بازی های ویدیوئی از این میم کوین ها استفاده می کنن و باعث میشه میم کوین ها ارزش واقعی پیدا کنن و قیمتشون افزایش پیدا کنه.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

زمانی که در حال معامله میم کوین ها هستیم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگه می خواین میم کوین هایی رو پیدا کنین که ارزش بیشتری دارن و احتمالا صعودی بشن، باید Memecoin رو انتخاب کنین که ادم های مورد اعتمادی ازشون حمایت می کنن. امروزه میم کوین هایی زیادی وجود دارن و به تعدادشون اضافه هم می شه و هر کدام می تونه در طی یه زمان ارزش بالایی پیدا کنه.  یکی از سخت ترین کارهای یه معامله گر میتونه این باشه که میم کوینی رو پیدا کنه که احتمال سوددهی با گذشت زمان داشته باشه. بازار Memecoin ها بازار پر سودی هستش ولی زمانی که می خوایم وارد این بازار بشیم و روی میم کوین ها سرمایه بزاریم باید به طور جدی بهش فکر کنیم تا بتونیم حداکثر سود رو بکنیم.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

ارزش بازار میم کوین ها چقدره؟

اواسط ژوئن 2021، میم کوین ها حدود 2.8 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال رو به خودشون اختصاص دادن ولی با نوسانات شدیدی که میم کوین ها دارن، این مقدار هر لحظه در حال کم و زیاد شدن هست. توکن های میم دارای حجم زیادی از گردش در بازار هستن و همچنین طبق گزارش مارکت کپ، میم کوین ها در مارس 2021 بیش از 40 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال رو در اختیار گرفتن.

نحوه خرید میم کوین و میم توکن ها:

همون طور که گفتیم، میم کوین ها در اکثر صرافی های انلاین وجود دارن که می تونیم خرید و فروش میم کوین های خودمون رو انجام بدیم. برای مثال، دوج کوین از شناخته شده ترین میم کوین هاست که در صرافی های خارجی از جمله کوین بیس، بایننس، کراکن و همچنین در صرافی های ایرانی مثل، صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس و... وجود داره که می تونیم از این صرافی ها خرید و فروش خودمون رو انجام بدیم. میم توکن هام نیز در صرافی های محدودی وجود دارن. برای مثال شیبا رو میتونین در صرافی های انلاین خارجی مثل بایننس، کوکوین و همچنین صرافی های ایرانی مثل ایران بایننس و سایر صرافی های غیر متمرکز مثل یونی سواپ معامله کنین. بسیاری از میم توکن ها به این دلیل که ارزش قیمتی پایینی دارن فقط در صرافی های غیر متمرکز مثل پنکیک سواپ در دسترس هستن.

 Memecoin چیست؟ | محبوب ترین میم کوین ها

جمع بندی و حرف آخر:

بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر تبدیل به بستره مناسبی برای سرمایه گذاری افراد زیادی شده. این سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال به لطف پیشرفت تکنولوژی امکان پذیر شده. همون طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، سعی کردیم مطالب مفیدی در مورد میم کوین ها، انواع میم کوین ها، آینده میم کوین و نحوه خرید و فروش میم کوین ها واستون ارائه بدیم. اکنون با مطالعه این مقاله حتما دونستین که میم کوین ها در اثر شوخی ها و جک های اینترنتی به وجود میان و در اثر منتشر شدن در فضا های مجازی و... محبوبیت پیدا می کنن. همچنین با انواع میم کوین مثل دوج کوین اشنا شدین و دونستین که دوج کوین یکی از شناخته ترین میم کوین هاست که در اکثر صرافی های خارجی و ایرانی مورد معامله قرار می گیره. همچنین با انواع میم توکن ها هم مثل شیبا و سیفمون اشنا شدین. فهمیدن که میم توکن ها بر خلاف میم کوین ها فقط در صرافی های غیر متمرکز مثل یونی سواپ و پنکیک سواپ وجود دارن. علتش هم پایین بودن قیمت اون هاست. موفق و پرسود باشین


نظرات کاربران در مورد میم کوین چیست؟| بررسی قیمت و آینده Memecoin | محبوب ترین میم کوین ها
سوال امنیتی :7+90 = ?