نورالینک Neuralink چیست؟ تفاوت نورالینک با متاورس

1401/06/13
نورالینک Neuralink چیست؟ تفاوت نورالینک با متاورس


نورالینک Neuralink چیست؟ و تفاوت آن با متاورس در چه مواری هست؟ در این مقاله ما سعی خواهیم کرد شما رو با این مفاهیم اشنا کنیم و به نحوه کار نورالینک خواهیم پرداخت و پروژه نورالینک ایلان ماسک رو توضیح خواهیم داد و به این موضوع خواهیم پرداخت که سرمایه گذاری روی نورالینک بهتره یا متاورس و یا خرید زمین در متاورس؟ پیش از پرداختن به مبحث اصلی باید بگیم که مرکز تغییرات و پیشرفت ‌های دنیای امروز، کامپیوتر و اختراع کامپیوتر هستش. کامپیوتر و ابزارهای پردازش، ذخیره‌ سازی و انتقال اطلاعات باعث شده‌، هر صنعتی که از سال‌ها پیش برای خود قطب و قدرت به‌حساب می‌آمده، به تسخیر و کنترل کامپیوتر دربیاد. 
مثلا از دهه هفتاد میلادی دیگر شرکت ‌های خودروسازی جهان همه در خودروهای خود یک کامپیوتر مرکزی برای بهینه ‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی استفاده کردن. بخش‌های تولیدی و صنایع و سازمان‌ها و ادارات از این فناوری بهرمند شدن و نهایت اینکه امروزه در هر خانه ای یک کامپیوتر خانگی وجود داره. با پیشرفت تکنولوژی اندازه کامپیوترها کوچک و با تلفن‌های همراه ادغام شد، یک کامپیوتر کوچک قدرتمند، که می‌تونه از طریق اینترنت به همه جای دنیا وصل بشه و به اطلاعات وسیعی دست پیدا کنه این ابزار در حقیقت واسط، دنیای پر از اطلاعات و مغزهای ما هستش.

 در این مقاله از سلسله مقالات صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس میخوایم بحث کنیم که چطوری می تونیم با حذف این ابزار، خودمان مستقیم به دنیای اطلاعات وصل بشیم؛ یعنی به‌جای دست ‌ها و گوشی ‌های هوشمند، مستقیما با مغز‌هایمان این تبادل داده‌ ها را انجام بدیم این همان کاری هست که شرکت نورالینک ایلان ماسک در حال انجام آن هستش. 

نورالینک Neuralink چیست؟

نورالینک چیست؟

پیش از پرداختن به تاریخچه ی نورالینک قصد داریم شما رو با چیستی نورالینک آشنا کنیم تا شما که قصد اشنایی با این مقوله رو داشته باشین با مطالعه این مقاله به دانش کافی در این زمینه برسین. نورالینک از دو کلمه Neuron به معنای نورون و Link به معنای اتصال تشکیل شده، در نورالینک تراشه ای در مغز انسان جای گذاری می کنن تا مغز و نورن ها به کامپیوتر متصل بشه. البته این ازمایش تا به حال روی سه تا خوک انجام گرفته و در سال 2020 تراشه ای در مغز آن ها جا دادن و پس از مدتی تراشه را از مغز یکی از خوک ها خارج کردن. دلیل خارج کردن تراشه به این خاطر بود، که هر زمان افراد اراده کردن می تونن این تراشه را از مغزشان خارج کنن. در واقع هدف اصلی این پروژه اتصال نورون ها به کامپیوتر هست.

هدف از تاسیس این پروژه در ابتدا کمک به افراد فلج بوده، اما در حال حاضر هدف نورالینک ایجاد کامپیوتر در مغز افراد هستش. تا دیگر کامپیوتر رو با خودشون حمل نکنن و به نظر می رسه افرادی که مجهز به نورالینگ شدن، نسبت به افراد عادی مسائل کاری و روزمره خودشون بیشتر پیشرفت کردن. اما این پروژه نگرانی های خاص خودش رو داره به این شکل که ممکن مغز با بدافزارها یا باج افزارها الوده بشه و یا رشد مغز با تغییراتی همراه بشه، خطر هک شدن وجود داشته باشه و یا اینکه مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری پیش بیاد و مسائلی از این قبیل.

شرکت نورالینک (Neuralink) در سانفرانسیسکو آمریکا واقع شده، و توسط ایلان ماسک تاسیس گردیده و فعالیت خودش رو در زمینه نورون و فناوری‌های عصبی شروع کرده و به تولید تراشه ‌های ارتباطی مغز و کامپیوتر می پردازه. تراشه تولید شده به مغز متصل میشه و جای ارتباط کلامی را می گیره. به نظر میرسه که امکان این وجود اشته باشه که طی 5 تا 10 سال اینده دیگر نیازی به حرف زدن نداشته باشیم اگر چه این اتفاق به نظر میاد زیاد خوشایند نباشه.

در واقع به کمک این تراشه ‌ها، ما می تونیم از کامپیوترها و دیگر دستگاه‌ های مختلف تنها به کمک ذهنمان استفاده کنیم. ایلان ماسک معتقده که این تراشه همانند یک ساعت هوشمند عمل می‌کنه و بسیاری از کارهای کامپیوتری را برای ما آسان کرده.

تاریخچه ی نورالینک

نورالینک چیست؟

نوبت به این رسیده تا پیش از پرداختن به مبحث اصطلاحات رایج در نورالینک، در این قسمت از مقاله نورالینک چیست؟ به بررسی تاریخچه ی نورالینک بپردازیم و بیانگذاران شرکت نورالینک را برای شما معرفی کنیم. شرکت نورالینک Neuralink Corporation همان گونه که قبلا هم گفته شد، یه شرکت آمریکایی هست که ساختمان مرکزی ان در سان فرانسیسکو قرار داره این شرکت در سال۲۰۱۶ شروع به کار کرده و در سال ۲۰۱۷ به عموم معرفی شده. توسط ایلان ماسک، بن راپورت، دونگجین سو، ماکس هوداک، پل مرولا، فیلیپ سابز، تیم گاردنر، تیم هانسون و ونسا تولوسا تاسیس شده و در زمینه فناوری نورون یا فناوری عصبی ساخته شده که تراشه ‌های ارتباط مغز و کامپیوتر قابل کاشت در مغز یا به انگلیسی brain–machine interfacesواسط مغز و رایانه (BMIs) تولید می‌کنه. این شرکت تیم بزرگی از محققان علوم اعصاب از دانشگاه‌ های برتر جهان را گرد هم آورده تا درباره اتصال کامپیوتر به مغز انسان مطالعه و تحقیق کنن.
ماسک مدت ‌ها به بهانه ‌های مختلف درباره هوش مصنوعی و ارتباط مغز انسان با کامپیوتر صحبت کرد. اما تأسیس نورالینک نشان داد که این حرف‌ها صرفاً در حد تصویرسازی و رویاپردازی نبوده و او واقعاً مصمم هستش در این زمینه گام برداره. ماسک از سپتامبر ۲۰۱۸ صاحب اکثریت سهام شرکت بود، اما میز مدیریت را در دست نگرفت. نقش مدیر عامل شرکت جِرِد بیرچال هست، که او همچنین به عنوان CFO و رئیس شرکت معرفی شده.
 در اوت سال ۲۰۲۰ تنها دو نفر از هشت دانشمند بنیانگذار در این شرکت باقی ماندن، همچنین به نظر میرسه که نورالینک، سالها درگیر مشکلات درونی بود و با سرعت آهسته پیشرفت علوم روبرو شدن. شرکت ‌های دیگری هم هستن که فعالیت مشابه به شرکت نورالینک رو دارن، اما نام نورالینک از آن جهت بیشتر شنیده میشه که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن هست؛ نامی که در کنار برندهایی مانند تسلا و اسپیس ایکس، همواره تداعی‌کننده ی بلندپروازی ‌های بشر هستش.
علاوه بر ایلان ماسک، بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در طی سال‌ های اخیر از نورالینک استقبال کردن و اکنون در شرکت نورالینک سهیم هستن از جمله، شرکت سرمایه‌گذاری Vy Capital از دبی، شرکت Google Ventures بازوی سرمایه گذاری گوگل / آلفابت، شرکت Founders Fund سرمایه ‌گذار روی فیس‌بوک، اسپیس ایکس، اسپاتیفای، آسانا، دیپ مایند، لیفت و شرکت های دیگر، اِرسام از بنیان‌گذاران Coinbase و کِن هاوِری از بنیان‌گذاران PayPal از سرمایه گذاران شرکت نورالینک هستن. در مبحث بعدی برای اشنایی بیشتر شما عزیزان نسبت به این موضوع به اصطلاحات رایج در نورالینک می پردازیم.

اصطلاحات رایج در نورالینک

نورالینک چیست؟

در مطالب پیشین مقاله نورالینک چیست؟ تاریخچه ی نورلینک رو بررسی کردیم، حالا قصد داریم در این قسمت شمارو با اصطلاحات رایج در نورالینک چون BCI و MBI و BMI اشنا کنیم که ممکنه برای شما نا اشنا باشه و در شناخت این موضوع به شما کمک شایانی بکنه این 3 اصطلاحات رایج در نورالینک نااشنا که مخفف 
Brain-Computer Interface، Brain-Machine interface، Machine-Brain Interaction هستن به رغم تفاوت تلفظی و ظاهری که با هم دارن به یک موضوع اشاره می کنن ان هم ارتباط مغز و کامپیوتر با هم دیگه هستش، سیگنال هایی رو بین نورورن‌ها رد و بدل میکنن و سپس به کامپیوتر انتقال میدن. به این شکل که پس از دریافت ورودی از حسگرهای بدن چشم، گوش، بینی و … و پردازش آن‌ها، سیگنال‌ های خروجی را به اندام‌های مختلف از جمله، ماهیچه ‌ها برای حرکت ارسال می‌کنن. نورالینک و همه ی شرکت ‌های که در زمینه ی BCI فعال هستن، سعی میکنن علاوه بر اینکه سیگنال ‌هایی را که بین نورون‌ ها رد و بدل می‌ شه رو به کامپیوترها منتقل بدن با برنامه‌ریزی کامپیوتری، مغز را با سیگنال‌های دلخواه خود هدایت می کنن.
فعالان حوزه ی ارتباط کامپیوتر و مغز معتقدندکه، BCI میتونه کاربرد های مختلفی داشته باشه، مثل اینکه، تشخیص هیجاناتی که به مغز می‌رسه، تشخیص مفهوم بیان شده توسط فرد، تشخیص حرکت اندام مورد نظر توسط مغز، این ها سیگنال‌ های دریافتی توسط مغز هستن و در مقابل سیگنال‌ های ارسالی از مغز مثل برانگیختن یک نوع هیجان خاص در مغز، ارسال پیام به مغز بدون گفتن و بیان کردن توسط فردی دیگر، ارسال پیام برای حرکت اندام مورد نظر، و یا ارسال بویی که شما که در اتاق خود حس کرده‌اید به مغز فردی که در نقطه ی دیگری از جهان با شما در تماس هستش.
 به نظر میرسه که این تراشه حس لامسه کاربران را ارزیابی می کنه. این پردازنده سیگنال ‌های پیچیده ‌ای را که در داخل مغز انسان شکل گرفته رمزگشایی می‌کنه سپس تراشه آن‌ها را به رقم تبدیل می‌کنه تا با این کار بتونه این سیگنال‌ ها را پردازش کنه. در نتیجه فردی که این تراشه در مغز او کار گذاشته شده، امکان کنترل کردن عملکرد عضلات بدن را پیدا می‌کنه.

نحوه کار نورالینک

نورالینک چیست؟

در این قسمت از مقاله نورالینک Neuralink چیست؟ تفاوت نورالینک با متاورس پس از بررسی اصطلاحات رایج در نورالینک قصد داریم شما رو با مبحث دیگر، نحوه کار نورالینک اشنا کنیم. شرکت نورالینک چند سال هست که تلاش می کنه ابزاری رو بسازه که از این طریق به قشر داخلی مغز وصل بشه و با آشکارسازی الگوی فعال شدن بخش‌های مختلف مغز، متوجه بشه که چه فعل و انفعالاتی در ان رخ میده و تا با بررسی این الگو ها رفتارها، اراده‌ ها و واکنش‌ های مختلف بدن را در مغز مشاهده کنن. ابزار ارتباطی نورالینک به ‌اندازه یک سکه و به قطر یک سانتی متر هستش. این ضخامت یک سانتی متری برابر ضخامت خود استخوان جمجمه هست.
نحوه انجام نورالینک به این صورت هست که، قسمتی از پوست سر به وسیله جراحی برداشته میشه و با استفاده از ربات‌ها، تراشه‌ هایی روی مغز میزارن و زخم سطحی و کوچکی از آن باقی می‌ مونه. نصب این دستگاه هیچ تغییر بیرونی در فرد ایجاد نمی‌کنه و جای زخم ‌ها هم با مو پوشانده می ‌شه. الکترود شماره یک، بر روی نورون قرار می گیره و قابلیت تشخیص میدان های الکتریکی را داره. 
الکترود دوم در فاصله با نورون به کار گذاشته میشه، طبق مطالعات صورت گرفته فاصله الکترود دوم تا نورون 60 نانومتر هست، الکترود 1 و 2 زیر جمجمه قرار دارن و سیگنالی به بیرون نمی دن، 1024 رشته میکروسکوپی که الکترودهای نازک هستن از این تراشه بیرون زده اند به همین دلیل برای نصب آن از ربات استفاده می شه. تمامی الکترودهای داخلی توسط الکترود با قطعه خارجی کنترل میشن. این تراشه به اندازه 4 میلی متر ارتفاع و 8 میلیمتر قطر هستن در صورتی هم که فرد به هر دلیلی بعدا قصد برداشتن اون رو داشته باشه، دوباره با جراحی مشابهی بدون ایجاد زخم ‌های ظاهری برداشته می ‌شه. این فناوری به ارتباط بین انسان و هوش مصنوعی کمک زیادی می ‌کنه. 
همچنین این محصول شامل 4 تراشه اختصاصی N1 هست که 3 تای آن برای کنترل حرکات در قشر حرکتی مغز و یک مورد نیز در قشر حسی به عنوان حسگر گذاشته می ‌شه. بخش دیگر این دستگاه، قطعه خارجی یا Link هست که بیرون از مغز و غالباً پشت گوش قرار میدن. این قطعه، نرم افزار و باتری را در خود جای داده و و هدف از ان برای بروز رسانی نرم افزار و کنترل الکترودها هستش. 
این دستگاه برای یک روز استفاده کامل، باتری کافی داره. هم چنین مجهز به شارژ بی‌سیم هستش و به همین دلیل کسانی که از آن استفاده می‌کنن می ‌تونن با استفاده از شارژر بی ‌سیمی که همراه آن ارائه می ‌شه این دستگاه اتصال را برای استفاده در روز بعد شارژ کنن. ذهن انسان بیش از ۸۶ میلیارد نورون یا رشته عصبی داره که اطلاعات را به‌کمک سیگنال‌های الکتریکی از طریق سیناپس‌ها ارسال می‌کنه. با استفاده از نورالینک تمامی رشته ‌های دستگاه به مغز متصل میشن و می‌توان بیش از ۱۰۰۰ نورون مغزی را لحظه به لحظه مانیتور کرد.

پروژه نورالینک ایلان ماسک

ایلان ماسک

نوبت به این رسیده که پس از بررسی نحوه کار نورالینک سری بزنیم به پروژه نورالینک ایلان ماسک، هدف ماسک از این پروژه چی بوده و چه اقدامی صورت گرفته و چه بیاناتی در این مورد داشته رو بیان میکنیم. پروژه نورالینک ایلان ماسک همانطور که قبلا هم گفتیم یک شرکت “عصب فناوری”(neurotechnology) آمریکایی هست، که توسط ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ تأسیس و در سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد از زمان تأسیس، چندین دانشمند عصب شناس از دانشگاه ‌های مختلف در آنجا مشغول به کار هستن. به نظر می‌رسه شرکت نورالینک مشغول آماده‌سازی‌هایی هست تا آزمایش بالینی نصب تراشه در مغز را روی انسان‌ها انجام بده. این فناوری به افراد دچار معلولیت کمک می‌کنه تا راه بروند در سال ۲۰۱۷ سایتی به نام «ویت بات وای» (Wait But Why) گزارش داد که این شرکت قصد داره دستگاه‌ هایی رو توسعه بده که می‌تونه بیماری ‌های مغزی جدی را در مدتی کوتاه درمان کنه. این سایت کار این شرکت را جنبشی «فرابشریت» (Transhumanism) نامید. 
این شرکت در حال حاضر تراشه ‌های مغزی خود را در حیوانات ازمایش میکنه و این اقدام نشان میده که نورالینک مشغول آماده‌ سازی هستش که وارد مرحله جدید تری بشه. تراشه مذکور در حقیقت به عنوان بک رابط بین مغز و ماشین بیسیم عمل میکنه که به افراد فلج کمک می‌کنه با استفاده از فعالیت ‌های اعصاب‌ شان برای راه‌اندازی رایانه‌ ها و دستگاه‌ های موبایل استفاده بکنن. البته کاربرد واقعی فناوری نورالینک، مربوط میشه به درمان افرادی که اختلالات مغزی دارن. این تراشه چالش‌های مهم مغز و نخاع را به کمک یک دستگاه ایمپلنت شده در بدن، برطرف می‌کنه. 
فرا بشریت، که در بالا گفتیم به این مفهوم هستش که با پیشرفتِ فناوری و افزایش در دسترس بودنِ آن، می‌توان به جلوگیری از افزایشِ سن یا به توانمندسازیِ انسان‌ ها به لحاظِ توانایی ‌هایِ فیزیکی، ذهنی یا روان‌ شناختی، پرداخت. ماسک در آکادمی‌ کال، بیان کرده که تحقیقات Neuralink فراتر از جوندگان بوده و روی سایر پستانداران به غیر انسان آزمایش شده در حالی که مدارک منتشر شده در آوریل ۲۰۱۹ نشان میده که نورالینک اجازه داشته فناوری فوق را روی صدها موش آزمایشگاهی در مراکز تحقیقاتی آزمایش کنه. آزمایش روی سایر موجودات موفقیت ‌آمیز گزارش شده. پس از بررسی پروژه نورالینک ایلان ماسک در مبحث بعدی به نگرانی هایی در مورد تراشه نورالینک می پردازیم.

نگرانی هایی در مورد تراشه نورالینک

نورالینک چیست؟

در این قسمت از مقاله پس از بررسی پروژه نورالینک ایلان ماسک ما قصد داریم نگرانی هایی در مورد تراشه نورالینک رو برای شما ارائه بدیم تا شناخت کافی در مورد شرکت نورالینک داشته باشین. پروفسور آنا وکسلر (Anna Wexler) بیان میکنه که من شک دارم در آینده نه چندان دور دستگاه ‌های دقیق که فکر انسان را می‌خوانن ساخته بشه. علم اعصاب در اندکی از عملکرد مغز و از آن کمتر توانایی رمزگشایی فعالیت‌ های مغز رو داره. با این وجود نمی‌تونیم پیشرفت‌های روز افزون شرکت نورالینک را نادیده بگیریم.
 این بیانات پرفسور وکسلر هستش چیزی که وکسلر رو نگران میکنه ادعاهای اشتباه هستش. به عقیده او دانشمندان شرکت نورالینک اهداف پزشکی دارن و ادعاهایی همچون درمان تمام بیماری‌ها و ترکیب انسان و هوش مصنوعی رو مطرح میکنن. حتی اگر در این زمینه به موفقیت های بزرگی دست پیداکنن، باید ما همچنان با پیامدهای اجتماعی دستگاهی که توانایی خواندن ذهن رو دارن مقابله کنیم.
ایلان ماسک فیلمی رو منتشر کرده به این صورت که تراشه ای در مغز میمون به کار میزارن تا حیوان با قدرت فکر خود بازی کامپیوتری پونگ رو انجام بده، این فیلم و این کار نگرانی ها و شک و تردیدهایی در دانشمندان و علاقه ‌مندان ایجاد کرده. گروهی از دانشمندان بر این باورند که این فناوری با فناوری که در سال 2002 انجام گرفته شباهت هایی داره که به میمون کمک میکنن با استفاده از قدرت تفکرش یک نشانگر رو روی کامپیوتر جابه جا کنه. این‌کار با رمزگشایی چندین نورون قشر حرکتی مغز میمون و تبدیل آن به سیگنال ‌های قابل تشخیص انجام میشه. این پروژه شباهت زیادی به فیلم منتشر شده توسط ایلان ماسک داره. احتمال فروش اطلاعات انسان‌ها توسط این شرکت‌ها به شخص ثالث در جهت کسب سود، ورود به حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آن‌ها، مشاهده سود شرکت نورالینک از جمله این نگرانی هاست.
آزمایش شرکت نورالینک روی حیوانات باعث شد که گروه ‌هایی مانند؛ بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران را منتقد سازه. البته با پیشرفت های صورت گرفته از زمان نخستین آزمایش ارتباط مغز و کامپیوتر روی میمون‌ها در دهه ‌ها قبل و هم‌اکنون نشان میده که ماسک به اهدافش نزدیک شده. پس از روشن شدن نگرانی هایی در مورد تراشه نورالینک در مبحث بعدی به ایلان ماسک: نورالینک در دراز مدت بهتر از متاورس است یا خیر به عبارتی سرمایه گذاری روی نورالینک بهتره یا روی متاورس می پردازیم.

ایلان ماسک: نورالینک در دراز مدت بهتر از متاورس است

نورالینک چیست؟

در مقاله نورالینک چیست؟ و تفاوت آن با متاورس. قصد داریم پس از بررسی نگرانی هایی در مورد تراشه نورالینک، به این موضوع بپردازیم که نورالینک در دراز مدت بهتر از متاورس است یا خیر. به عبارتی سرمایه گذاری روی نورالینک بهتره یا روی متاورس. همانطور که قبلا هم گفتیم، شرکت نورالینک یک شرکت تازه ‌تأسیس و تازه نفس در زمینه تکنولوژی عصبی هستش که هدف آن به‌روزرسانی و ارتقای پیچیده‌ترین ارگان دنیا یعنی مغز انسان هست. ماسک بیانگذار شرکت نورالینک معتقده که، اساساً رابطه چندان خوبی با المان‌های اصلی متاورس یعنی واقعیت مجازی نداره و معتقده که ترک دنیای فیزیکی و ورود تمام‌ وکمال به دنیای مجازی عملاً ممکن نیست. 
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، هیچ حمایتی از متاورس و اکوسیستم‌های وب سه (WEB3) نشان نداد. او همچنین این اصطلاحات را به عنوان کلمات کلیدی و تاکتیک های بازاریابی رد کرد. او در این رابطه گفته که گمان نمی‌کنم کسی حاضر باشه در تمام روز یک صفحه نمایش را به صورت خود متصل کنه. نمی‌دونم که آیا قدم به جهان متاورس خواهم گذاشت یا خیر، البته مردم در طول روز با من در رابطه با آن بسیار صحبت می‌کنن. او عقیده داره که نورالینک آینده اینترنت هستش و متاورس به‌هیچ‌ عنوان نمی‌تونه با این پروژه رقابت کنه. هم چنین او گفته که در دراز مدت، یک نورالینک پیچیده می تونه شما را به طور کامل در واقعیت مجازی قرار بده. اگه دوست دارین بدونین متاورس چیست؟ مقاله ما رو در این زمینه مطالعه نمایید.
 در رابطه با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی هنگام بازی‌ های ویدیویی که به بیماری‌ های حرکتی منجر می ‌شه در این رابطه گفت؛ من فکر می‌کنم که ما با ناپدید شدن در دنیای دیجیتالی فاصله داریم و در دراز مدت یک نورالینک خاص (پروژه رابط مغزی کامپیوتری) می‌تونه شما را به طور کامل در واقعیت مجازی قرار بده. به‌نظر می‌رسه که متاورس سر و صدای الکی به پا کرده. ماسک حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته که متاورس مثل اینه که فرد یک تلویزیون بزرگ را روی بینی‌اش وصل کنه. 
ماسک گفت که، مردم تمایل چندانی به راه رفتن با دستگاه‌ های واقعیت مجازی ندارن و نمی‌خوان همیشه اونرو بر سر خود داشته باشن. ماسک در ادامه گفت، در زمان کودکی همیشه میگفتن که نزدیک تلویزیون ننشینیم این کار به بینایی شما صدمه وارد می‌کنه. اکنون ما تلویزیون را به معنای واقعی کلمه روی صورت خود داریم. آیا این برای شما خوبه؟ ماسک به عنوان تأثیرگذارترین حامی دوج کوین (DOGE)، از کریپتو حمایت کرد و آن را غیر قابل تخریب و اساساً با هدف کاهش قدرت یک دولت متمرکز خواند. همچنین او گفت دولت ها نمی تونن رمز ارزها را نابود کنن، اما میتونن پیشرفت اون رو کند کنن. در پاسخ به سیاستی که آمریکا باید در قبال رمزارزها تصمیم بگیرد گفت که دولت ایالات متحده نباید هیچ کاری انجام بده. پس از بررسی مبحث، سرمایه گذاری روی نورالینک بهتره یا روی متاورس. قصد داریم در بحث بعدی اینده نورالینک رو بررسی کنیم.

نورالینک یا متاورس

نورالینک چیست؟

در این قسمت از مقاله، تصمیم گرفتیم پس از بررسی مبحث، ایلان ماسک: نورالینک در دراز مدت بهتر از متاورس است یا خیر. یا به عبارتی سرمایه گذاری روی نورالینک بهتره یا روی متاورس به اینده نورالینک بپردازیم. باید گفت که Neuralink آینده را تغییر خواهد داد. چیزی که زمانی برامون کاملا نوآورانه و عجیب بود اکنون برای ما دست یافتنی شده درک نحوه عملکرد نورون ها برای کار و فناوری "نورالینک" بسیار مهم هست.
 سخت افزار های در حال توسعه این شرکت شامل یک تراشه کوچک هستش که در مغز کاشته میشه و الکترودها مشغول خواندن سیگنال های نورون ها در مغز میشن با توجه به پیشرفت های اخیر می توان انتظار داشت که سیگنال‌های دریافت شده توسط الکترودها می‌تونن به صورت بی‌سیم به دستگاه‌های الکترونیکی منتقل بشن. انتقال پیام‌ها از یک دستگاه لینک به دستگاه دیگر شبیه به انتقال دادن تصاویر بین دو گوشی آیفون هستش یا اینکه یک عکس را از طریق تلگرام برای دیگران ارسال کرد هم چنین دور از انتظار نیستش که، بتونیم در آینده، از طریق نورالینک با افرادی که در سیاره ‌های دیگر زندگی می‌کنن، تماس بگیریم.
با این تغییرات و حرکت به نظر میرسه که، از لحاظ سرمایه و ارزش، نورالینک احتمالاً از شرکت‌هایی مانند اپل و آمازون نیز بزرگ‌تر و قوی‌تر خواهد شد و حتی ممکنه از داشتن گوشی موبایل یا ساعت هوشمند بی‌نیاز بشیم؛ در این صورت میتونیم تمامی کارهایی که نیاز هست این دستگاه‌ ها انجام بدن، در ذهنمان انجام بدیم. البته ناگفته نشه که کاشتن تراشه "نورالینک" در مغز، پس از تایید ایمنی و کارایی می تونه برای افرادی که مشکلات حرکتی دارن یا کسانی که از نظر بینایی و شنوایی دچار مشکل هستن، مفید واقع بشه و هم چنین به افراد مبتلا به پارکینسون کمک کنه. هم چنین این تراشه می تونه برای درمان تعدادی از بیماری های مغزی مانند آلزایمر، صرع و سکته مغزی نیز کمک کنه. در اینجا برای آندسته از کاربرانی که در متاورس سرمایه گذاری کردن یا زمین خریدن پیشنهاد میکنیم مقاله ای در مورد بهترین وقت فروش زمین مجازی رو هم بخونن.

جمع بندی و نتیجه

در مقاله نورالینک چیست؟ و تفاوت آن با متاورس. در مبحث نخست به بحث نورالینک چیست پرداختیم و سپس تاریخچه ی نورالینک رو مورد ارزیابی قرار دادیم و در بحث دیگر اصطلاحات رایج در نورالینک رو مطالعه کردیم سپس نحوه کار نورالینک و اینکه سرمایه گذاری روی نورالینک بهتره یا روی متاورس، اطلاعات کافی براتون ارائه دادیم در اخر سر باید گفت که نورالینک دستگاهیست که ابتدا برای کمک به افراد فلج در انجام کارهای ساده مانند استفاده از آیفون و کلیک ماوس کامپیوتر و موارد مشابه، بدون هیچ حرکت فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیره.

 البته هنوز آزمایشات انسانی در خصوص آن تکمیل نشده و ایلان ماسک و تیمش امیدوار بودن که تا پایان سال 2020، جدول زمانی خود را پیش برده و تائید FDA را بگیرن که البته به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. به گفته ماسک، تاکنون نمونه‌های اولیه نورالینک بر روی جوندگان و ظاهرا حتی یک میمون آزمایش شده. شبکه نورالینک در مرحله ابتدایی خود قرار داره و ازمایشات انسانی ان به صورت واضح دیده نشده بنابراین نمی توانیم به یک بیمارستانی مراجع کنیم و از جراح بخواهیم که این تراشه رو روی ذهنمون تداعی کنه به همین دلیل هیچ خبری از قیمت احتمالی این تراشه وجود نداره اما به نظر می‌رسه، قیمت آن بیشتر از حد معمول باشه.

موضوع مهمی که در این مورد وجود داره، بحث‌های اخلاقی مربوط به آن هستش به‌دلیل قیمت بسیار بالا، این تراشه احتمالاً قبل از همه افراد پولدار جامعه از ان استفاده کنن و این امر ممکن فاصله طبقاتی رو ایجاد کنه. نورالینک طی یک جراحی، روی سطح مغز فرد قرار می‌گیره اگر چه در ظاهر نصب این تراشه روی مغز ساده به نظر می‌رسه، اما به دلیل ظرافت، کاری پیچیده هستش این رشته‌ ها فوق العاده کوچک و ظریف هستن. به گونه ای که نمی تونیم اون رو با دست بگیریم و نصب کنیم که حتما باید به وسیله جراح رباتیک انجام بشه.


نظرات کاربران در مورد نورالینک Neuralink چیست؟ تفاوت نورالینک با متاورس
سوال امنیتی :8+60 = ?