فناوری رادیکس(Radix) چیست؟ (رقیب قدرتمند بلاک چین)

1401/06/21
فناوری رادیکس(Radix) چیست؟ (رقیب قدرتمند بلاک چین)


ما می خواهیم در مقاله فناوری رادیکس چیست؟ به بررسی فناوری Radix و مزایای فناوری رادیکس بپردازیم. کافیه یه مدتی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین تا با فناوری بلاک چین و نحوه کار این فناوری اشنایی داشته باشین. فناوری بلاک چین در بازار ارزهای دیجیتال خدمات زیادی رو برای کاربران این بازار ارائه می کنه و هر کدوم از ارزهای دیجیتال به صورت جداگونه یه شبکه بلاک چین با ویژگی های خاص و متفاوتی رو دارن. همچنین بهتره بدونین که در این میان فناوری به اسم فناوری رادیکس نیز می خواد تا جای بلاک چین رو بگیره.

شاید با خودتون فکر کنین که در حال حاضر بهترین خدمات و امکاناتی که در اختیار کاربران بازار ارزهای دیجیتال قرار می گیره، توسط فناوری بلاک چین فراهم میشه، ولی بهتره بدونین که به تازگش فناوری به اسم فناوری Radix نیز پا به این عرصه گذاشته و می خواهد تا ویژگی ها و امکانات خودش رو فراتر از شبکه بلاک چین گسترش بده تا بتونه محبوبیت زیادی به دست بیاره و مورد استقبال قرار بگیره تا بعدا بتونه جای بلاک چین رو بگیره. همچنین نکته قابل توجه این هست که فناوری Radix مثل سامانه های غیر متمرکز فعالیت می کنه.

به طور خلاصه اگه در حوزه بازار کریپتوکارنسی فعالیت داشته باشین، احتمالا تا الان اسم فناوری بلاک چین رو شنیدین، ولی از این به بعد باید اسم فناوری Radix رو هم در کنار بلاک چین بشنوین، چون هدف فناوری رادیکس، کنار زدن بلاک چین هست. فناوری radix در اصل نوعی دفتر کل توزیع شده و غیر متمرکزی مثل بلاک چین هست که برخی از مشکلات بلاک چین رو نداره و همین کار باعث شده تا محبوبیت زیادی به دست بیاره، ولی فناوری رادیکس چه مزیت هایی داره که این هدف رو در برنامه خودش قرار داده؟ اگه شما هم کنجکاو هستین تا اطلاعات بیشتری در مورد فناوری رادیکس به دست بیارین، پس در ادامه مقاله فناوری رادیکس چست؟ همراه ما در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس باشین تا اطلاعاتی در مورد فناوری رادیکس و مزایای فناوری radix به دست بیارین.

بلاک چین چیست؟

بلاکچین چیست؟

بهتره قبل از اینکه به سوال فناوری رادیکس چیست؟ پاسخ بدیم، اطلاعاتی در مورد فناوری بلاک چین برای شما ارائه کنیم تا بتونین مفهوم فناوری radix رو به خوبی درک کنین. فناوری بلاک چین نوعی از پایگاه داده هست که اطلاعات در اون ذخیره و نگهداری میشن که بهتره بدونین که برخی از ویژگی های خاصی، بلاک چین رو از بقیه پایگاه های داده منحصر به فرد می کنه. همچنین برای اضافی کردن داده یا اطلاعات جدید به بلاک چین قانون های متعددی وجود داره که یکی از ویژگی های این فناوری هست. علاوه بر این، بعد از اضافی شدن داده به بلاک چین و ذخیره اون، دیگه نمیشه اون رو ویرایش یا حذف کرد.

یکی از مزایایی که فناوری بلاک چین داره این هست که امکان تقلب و جعل رو در گردش های مالی از بین برده. همچنین فناوری بلاک چین در سیستم های مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال که روش هایی جدید در عرصه مبادلات و سرمایه گذاری شناخته میشن، مورد استفاده قرار می گیره. بهتره بدونین که با استفاده از فناوری بلاک چین، از دوباره خرج کردن پول جلوگیری میشه.

فناوری بلاک چین ویژگی ها و مزیت های زیادی داره و همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی به سمت این فناوری جذب بشن و برای خرید و فروش های خودشون و ذخیره اطلاعات و داده هاشون، از فناوری بلاک چین استفاده کنند. همچنین تمرکززدایی، شفافیت و تغییرناپذیری سه ویژگی اساسی بلاک چین هستن و در صورتی که این ویژگی ها در کنار هم در سیستم وجود داشته باشن، باعث محبوبیت اون در بین مردم میشه. علاوه بر این، شبکه بلاک چین قبل از ظهور ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم، اکثرا به عنوان سیستم ذخیره سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می گرفت.

فناوری رادیکس چیست؟

فناوری رادیکس چیست؟

در پاسخ به سوال فناوری رادیکس چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که فناوری رادیکس نوعی دفتر کل توزیع شده و غیر متمرکز هست که از نوعی فناوری کاملا جدید پیروی می کنه. همچنین بهتره بدونین که فناوری Radix وابسته به بلاک چین و فناوری DAG نیست، بلکه نوعی شبکه جدید و غیر متمرکز هست. علاوه بر این، یکی از ویژگی های فناوری رادیکس این هست که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنه و این امکان این رو داره تا به مبنای جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل بشه. به عبارت دیگه، فناوری Radix می تونه نوعی دفتر کل منحصر به فرد و غیر متمرکز باشه که به راحتی مشکلات بلاک چین رو به نقطه قوت خودش تبدیل کرده.

همونطور که گفتیم، فناوری radix رقیب قدرتمند بلاک چین هست و بلاک چین دیگر پیمانه ات پر شد، شعار رادیکس هست. همچنین می تونیم بگیم که فناوری Radix یکی از اولین سامانه های غیر متمرکز با قابلیت مقیاس پذیری خطی هست و می تونه از سطح نرخ تراکنش در ثانیه سامانه ویزا که یکی از بهترین های مقیاس پذیری در فضای رمزنگاری هست، سبقت بگیره. بهتره بدونین که تعداد تراکنش هایی که توسط ویزا پردازش میشه، روزانه 150 میلیون تراکنش و در هر ثانیه حدود 24 هزار تراکنش هست، در حالی که فناوری رادیکس می تونه در روز 50 میلیون تراکنش و در ثانیه 8 هزار تراکنش رو پردازش کنه. البته هر چه تعداد گره ها بیشتر باشه این تعداد نیز بیشتر میشه.

به عبارت دیگه، Radix اولین پروتکل لایه اول هست که به طور خاصی برای خدمت به حوزه مالی غیر متمرکز تشکیل شده. همچنین فناوری Radix نوعی پلتفرمی هست که با عملکرد بالا شناخته میشه و 1.4 میلیون تراکنش در ثانیه رو توسط الگوریتم خودش در سال 2018 ثبت کرده و از لحاظ تئوری، این الگوریتم رو میشه گسترش داد، یعنی با افزایش تعداد گره ها، میشه تعداد تراکنش های پرازش شده رو افزایش داد.

مشکلات شبکه بلاک چین:

فناوری رادیکس چیست؟

در این قسمت از مقاله فناوری Radix چیست؟ به بررسی برخی از مشکلات بلاک چین می پردازیم که فناوری رادیکس به دنبال برطرف کردن این مشکلات هست.

• اندازه شبکه و مقیاس پذیری

مقیاس پذیری یکی از مهم ترین مشکلات شبکه بلاک چین هست که از زمان پیدایش بیت کوین نیز این مشکل در بلاک چین وجود داشت. مشکل مقیاس پذیری بلاک چین در ابتدا و در زمان پیدایش یکی از مزیت های فناوری بلاک چین محسوب می شد ولی بعدا با گذشت زمان و استفاده گسترده از این فناوری، این مزیت تبدیل به یکی از مشکلات این شبکه تبدیل شد. به عبارتی مشکل مقیاس پذیری بلاک چین باعث میشه تا با افزایش کاربران این شبکه، سرعت کار با شبکه پایین بیاد.

• ریسک ناشی از متمرکز شدن

بهتره بدونین بلاک چین رو میشه اولین سیستم غیر متمرکز محسوب کرد، ولی باید به این نکته توجه کنین که شبکه بلاک چین به طور کاملا غیر متمرکز نیست. بیشتر الگوریتم هایی که در اطرف شبکه بلاک چین فعالیت می کنند، کارآمد نیستن. برای مثال الگوریتم اثبات کار یا pow فقط زمانی خوب کار می کنه که 50 درصد توان رانشی سیستم رو به کار بگیره. یعنی اگه بیشتر از نیمی از سیستم داده نادرست رو تایید کنه، این داده به عنوان یه داده صحیح و درست در کل شبکه درج میشه. همچنین عبور از 50 درصد توان شبکه فقط برای شبکه های خصوصی امکان پذیره و برای شبکه های بزرگی مثل بلاک چین غیر ممکنه و این کار هزینه و انرژی زیادی لازم داره. به این ترتیب می تونیم نتیجه بگیریم که شبکه بلاک چین کاملا غیر متمرکز نیست.

مزایای فناوری رادیکس:

فناوری رادیکس چیست؟

 

فناوری رادیکس همه مشکلات بلاک چین رو که در بالا گفتیم رو حل کرده تا بتونه محبوبیت زیادی در بین کاربران به دست بیره. در ادامه برخی از مزایای فناوری رادیکس رو برای شما توضیح می دیم.

• غیر متمرکز بودن

همونطور که گفتیم، یکی از معیارهای اصلی برای محوبیت و استقبال از فناوری بلاک چین و فناوری های مشابه، غیر متمرکز بودن اون هاست و به همین دلیل همه سیستم ها از جمله بلاک چین تلاش می کنند تا به روشی درست و ایمن به غیر متمرکز بودن راه پیدا کنند. به عبارت دیگه اگه سیستم شما تحت نظارت و یا کنترل یه واحد مرکزی باشه، سیستم نمی تونه جای بلاک چین رو بگیره. ولی بهتره بدونین که فناوری رادکیس روی این موضوع تمرکز زیادی داره و تونسته تا به یه سیستم غیر متمرکز تبدیل بشه که یکی از مزایای فناوری رادیکس هست.

• مقیاس پذیری به روش خطی

همونطور که گفتیم، یکی از مشکلاتی که بلاک چین از جمله شبکه بیت کوین داشت، عدم مقیاس پذیری اون بود. به عبارتی عدم مقیاس پذیری باعث می شد تا بیت کوین نتونه سرعت کافی رو داشته باشه و از طرف دیگه با افزایش کاربران، سرعت شبکه بلاک چین کاهش پیدا می کرد. بهتره بدونین که این موضوع نیز یکی از موضوع هایی هست که فناوری Radix روش تمرکز داره و این مشکل رو تونسته به روش مقیاس پذیری خطی رفع کنه. به این ترتیب فناوری Radix این کار رو با تکه تکه کردن داده ها، تقاضای موجود در سیستم داده رو متناسب با سرعت شبکه می کنه و افراد می تونن به راحتی به بخش های مختلف داده ها و اطلاعات خودشون دسترسی داشته باشن.

بنیانگذاران و تاریخچه شبکه رادیکس:

فناوری رادیکس چیست؟

نوبه این رسیده تا در این بخش از مقاله فناوری Radix چیست؟ به معرفی بنیانگذاران شبکه رادیکس و بررسی تاریخچه شبکه radix بپردازیم. بهتره بدونین که شبکه رادیکس توسط شخصی به نام دن هیوز یا Dan Hughes راه اندازی شد. همچنین این شخص از سال 2011 شروع به آزمایش بر روی بیت کوین کرد و بر روی راه های مقیاس پذیری بیشتر بلاک چین بیت کوین تمرکز کرد. علاوه بر این، دن هیوز بعد از ازمایش روش های مختلف، از جمله افزایش اندازه بلوک و استفاده از برترین سخت افزار موجود، مشخص کرد که ظرفیت شبکه بیت کوین تا محدوده 700 تا 1000 تراکنش در ثانیه هست و بعد از اون متوقف میشه. به این ترتیب او تصمیم گرفت تا این مشکلات شبکه بیت کوین رو برطرف کنه.

دن هیوز توسنت در سال 2013 با استفاده از تالارهای گفتمان Bitcointalk.org، طرح و ایده ای به نام eMunie رو راه اندازی بکنه. همچنین دن هیوز در بین سال 2013 تا اخر سال 2016، قبل از استقرار در یه ساختار داده به اسم Tempo، چندین گزینه برای مقیاس پذیری پروتکل های غیر متمرکز از جمله DAGs، Block trees و Channel Asynchronous State رو ازمایش کرد.

بهتره بدونین که دن هیوز یا Dan Hughes تونست بعد از اینکه فناوری رادیکس رو راه اندازی کنه، از سازوکار اجماعی به نام Cerberus استفاده بکنه که هدف اون بهبود و برطرف کردن امنیت بیشتر شبکه ها بدون به خطر انداختن مقیاس پذیری شبکه بود. نکته قابل توجه این هست که مکانیسم Cerberus توسنت با کمک فناوری یا شبکه رادیکس کامل و توسعه پیدا کنه. مکانیسم Cerberus نیز یه محیط اجرای قرارداد هوشمند هست که به توسعه دهنده ها این امکان رو میده تا دارایی ها و برنامه های جدید رو در بالای پروتکل به وجود بیارن.

نحوه کار شبکه رادیکس:

فناوری رادیکس چیست؟

در این قسمت از مقاله فناوری Radix چیست؟ به بررسی نحوه کار شبکه رادیکس می پردازیم. بهتره بدونین که شبکه Radix معتقده که یکی از فرض های اصلی بلاک چین این هست که هیچ بلاک چینی نمی تونه نیازهای حوزه دیفای رو برطرف کنه. به همین دلیل شبکه رادیکس هدف اینه که با سه اصل اساسی خودش این مشکل رو برطرف کنه:

• اصل اولی که پروتکل رادیکس بهش پایند هست اینه که ورود و خروج کاربر به پروتکل به راحتی انجام بشه.

• اصل دوم پروتکل رادیکس نیز این هست که میزان نقدینگی پشتوانه یه شبکه هست که باعث میشه تا یه پروژه موفق باشه یا نتونه به موفقیت مورد نظر خودش دست پیدا کنه.

• اصل سومی که پروتکل رادیکس بهش پایبنده و می تونه موفقیت یه پروژه رو تضمین کنه، تعداد بالای کاربرانی هست که در پروژه حضور دارن.

همه این اصل ها مثل یه چرخه با همدیگه ارتباط دارن و هرچه کاربران بیشتری در شبکه حضور داشته باشن، نقدینگی بیشتری وارد شبکه میشه و هر چه نقدینگی بیشتری در اختیار پروتکل قرار بگیره، به طور خودکار کاربران بیشتری رو به شبکه جذب می کنه.

پروتکل رادیکس نوعی الگوریتم اجماع جدید به نام Cerberus برای کمک به امنیت شبکه نیز داره و عملکرد بهتری رو ارائه میده که می تونه برای برنامه های خاص مناسب باشه. همچنین پروتکل رادیکس دارای محیط اجرای قرارداد هوشمند خودش با نام Radix Engine هست و هدفش اینه که نوعی لایه اصلی جایگزین برای بلاک چین هایی مثل اتریوم برای توسعه برنامه های DeFi باشه.

الگوریتم Cerberus چیست؟

الگوریتم cerberus چیست؟

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله فناوری Radix چیست؟ بهش بپردازیم، الگوریتم Cerberus هست. بهتره بدونین که نکته قابل توجه در پروتکل رادیکس این هست که این شبکه از الگوریتمی برای اجماع استفاده می کنه که این الگوریتم، Cerberus نام داره. همچنین این الگوریتم کمی فنی هست و درک مفهوم اون برای همه کار راحتی نیست. ولی برای اینکه متوجه بشین الگوریتم Cerberus بشین، باید بدونین که این الگوریتم مزیتی داره که اون هم اینه که امکان موازه سازی رو در بلاک چین برای کاربران فراهم می کنه.

به کمک استفاده از الگوریتم Cerberus، میزان مقیاس پذیری پروتکل رادیکس افزایش پیدا می کنه و در واقع این الگوریتم به طور مستقیم با تعداد گره هایی که داره، با شبکه ارتباط برقرار می کنه. به این ترتیب هر چه زنجیره بلوک شبکه رادیکس موفق تر باشه، کاربران و برنامه های بیشتری نیز در این پروتکل حضور پیدا می کنن و گره های بیشتری نیز به وجود میان که در اخر مقیاس پذیری و سرعت پردازش تراکنش ها در شبکه رادیکس افزایش پیدا می کنه.

نکته قابل توجه این هست که الگوریتم Cerberus نوعی پروتکل توافقی هست که ممکنه برای برنامه های مختلف اعمال بشه و نوعی حوزه کاربردی مورد علاقه متفاوت شبکه های DLT مقیاس پذیر مثل رادیکس هست. همچنین بهتره بدونین که این بخش مجموعه و گروهی از محافظه کارها رو توصیف می کنه و روش های خوبی رو برای توسعه و پیاده سازی Cerberus در پروتکل رادیکس و سایر شبکه ها ارائه می کنه. همچنین پروتکل رادیکس برای تعداد زیادی از انواع استقرار شبکه در نظر گرفته شده که چالش بر انگیزترین اون ها یه شبکه بدون مجوز عمومی هست. روش های پیشنهادی در این بخش نیز این امکان رو دارن تا در شبکه رادیکس قابل اجرا باشن.

ویژگی های شبکه رادیکس:

فناوری رادیکس چیست؟

همونطور که گفتیم، شبکه Radix ویژگی های زیادی داره که باعث شده تا این شبکه منحصر به فرد بشه و رقیب قدرمندی برای بلاک چین محسوب بشه. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله فناوری Radix چیست؟ به بررسی ویژگی های شبکه رادیکس می پردازیم. بهتره بدونین که شبکه رادیکس دو ویژگی اساسی، الگوریتم اجماع Cerberus و موتور رادیکس، داره که به ترتیب به اعتبارسنجی معاملات و تامین انرژی برنامه های غیر متمرکز کمک می کنند. 

همچنین شبکه رادیکس نوعی پروتکل لایه اول سریع و مطمئن هست که کار کردن با اون بسیار راحته و برای کاربران و توسعه دهنده ها راه اندازی شده. علاوه بر این، سادگی و هزینه های کم معاملات در شبکه رادیکس نیز یکی دیگه از ویژگی های شبکه رادیکس هست که باعث شده تا محبوبیت زیادی بین کاربران به دست بیاره.

آینده قراردادهای هوشمند:

همه کاربران و توسعه دهنده ها از مزیت های قراردادهای هوشمند رو که بر روی سیستم های غیر متمرکز ساخته و راه اندازی شدن، برخوردار شدن. همچنین از اونجایی که شبکه بلاک چین و پروتکل های اجماع اون هیچ وقت اجازه مقیاس پذیری جهانی و عدم تمرکز 100 درصدی رو نمیده و کاربران مجبورن برای دسترسی به قراردادهای هوشمند، از شبکه جدید و قدرتمندی استفاده کنند. البته بهتره بدونین که شبکه رادیکس گزینه مناسبی برای این موضوع هست.

نکته قابل توجه این هست که دفتر ایده آل غیر متمرکز همه مزیت ها و ویژگی هایی که که بلاک چین برای کاربران در نظر گرفته رو، ارائه می کنه و دیگه مشکلات مقیاس پذیری و مشکلات اجماع زنجیره بلوکی رو نداره. همچنین بهتره بدونین که این شبکه بسیار کارآمد و سریع هست و از همه مهم تر مقیاس پذیری بالایی داره.

آینده شبکه رادیکس:

آینده شبکه رادیکس

شاید این سوال برای شما پیش بیاد که اینده شبکه رادیکس چجوری میشه؟ به همین منظور ما در این قسمت از مقاله فناوری Radix چیست؟ به بررسی اینده شبکه رادیکس می پردازیم. از اونجایی که شبکه رادیکس جدیدترین فناوری و سیستم در بازار ارزهای دیجیتال هست و یکی از رقیب های قدرتمند بلاک چین شناخته میشه، به احتمال زیاد، اینده شبکه رادیکس درخشان میشه و ممکنه در اینده جای بلاک چین رو بگیره.

برخلاف بقیه شبکه های انتقال ارز دیجیتال و بلاک چین های دیگه که برای انجام معامله خودشون کارمزد بالایی دریافت می کنند، شبکه Radix در ازای امنیت تراکنش ها و کاربردهای خودش، هزینه های بالایی از کاربران نمی گیره و به این ترتیب کاربران به بستری که هیچ هزینه اضافی نداره، توجه بیشتری می کنند. در نتیجه با گذشت زمان، شبکه رادیکس توسعه پیدا می کنه و اینده شبکه رادیکس درخشان میشه.

توکن های XRD:

توکن XRD توکن اصلی فناوری Radix محسوب میشه و این توکن بخشی از مکانیسم اصلی ارز دیجیتال رادیکس رو تحت تاثیر قرار میده. همچنین بهتره بدونین برای پرداخت هزینه های تراکنش در شبکه رادیکس، از این توکن استفاده میشه و توکن هایی که به عنوان کارمزد پرداخت میشن، سوزانده میشن و از دسترس خارج میشن. به عبارت دیگه تنها واحد معتبر مبادله برای پرداخت کارمزد تراکنش های درون شبکه، توکن XRD هست.

توکن XRD با حداکثر عرضه 24 میلیارد توکن، تا 10 درصد باعث توسعه پروتکل رادیکس میشه. البته توجه داشته باشین که استیبل کوین ها نیز دست کمی از رمز ارزهای رادیکس ندارن و در واقع این توکن ها تا حدودی شبیه هم هستن و هدف اصلی روی کار اومدن این توکن حمایت از فناوری Radix در سال های اینده هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فناوری Radix چیست؟ اطلاعاتی در مورد پروتکل رادیکس برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، فناوری رادیکس نوعی دفتر کل توزیع شده و غیر متمرکز هست که از نوعی فناوری کاملا جدید پیروی می کنه. همچنین در این مقاله برخی از مزایای فناوری رادیکس رو برای شما توضیح دادیم. علاوه بر این، گفتیم که فناوری رادیکس رقیب قدرتمندی برای بلاک چین هست.


نظرات کاربران در مورد فناوری رادیکس(Radix) چیست؟ (رقیب قدرتمند بلاک چین)
سوال امنیتی :6+51 = ?