پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

1401/06/20
پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟


در مقاله پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟ ما قصد داریم شما رو ابتدا با مفهوم پلاسما و توسعه دهندگان این پروژه اشنا کنیم. خالی از لطف نیست که بدونین، استفاده از رمزارزها برای زندگی واقعی و سریع امروزی منوط به مقیاس‌ پذیری و امکان استفاده گسترده از آن ‌ها در ابعاد مختلف جهانی هست و این در صورتی می‌تونه به واقعیت زندگی بشر کمک کنه که کارمزد تراکنش ‌ها، بسیار کم و با سرعت بالا انجام بشه. می تونیم بگیم که پلاسما در ارز ETH یک روش out زنجیره ایست که با ایجاد ساختار درخت شکل، با شاخه های زنجیره ای کوچک تر سعی در بهبود عملکرد اتریوم داره. در حقیقت شکل‌گیری این زنجیره‌ ها، کار زنجیره اصلی را سبک می‌کنه و این امکان رو به شبکه اصلی میده تا بتونه در یک ثانیه تراکنش ‌های بیشتری را انجام بده.
در واقع تنها در صورتی می تونیم امیدوار به رشد و به کارگیری این فناوری به صورت گسترده در آینده باشیم که ارزهای دیجیتال، باید تعداد تراکنش‌ های در ثانیه (TPS) را به تناسب جامعه خود و حتی بیشتر توسعه بدن تا با این عملکرد، بتونن نیاز همه‌ ی افراد را پوشش بدن. شبکه ‌های بلاک چین مانند؛ اتریوم، برای رقابت با سیستم ‌های پرداخت فعلی هیچ راهی جز افزایش سرعت پردازش تراکنش ‌های خود ندارن. اگر چه پلاسما و شبکه لایتنینگ هر دو به عنوان راه حل های مقیاس‌ پذیری برای بلاک چین ها پیشنهاد شدن، اما هر کدام سازوکارها و ویژگی ‌های مخصوص به خود را دارن. بلاک چین در این مسیر هنوز به حالت ایده‌آل خود نرسیده و همواره در حال به روزرسانی و رفع کاستی ‌های خود هستش تا بتونه با برطرف کردن آن ‌ها بهترین خدمات را به کاربران ارائه بده. استفاده از مکانیزم پلاسما بهترین گزینه برای بهبود مقیاس ‌پذیری در حوزه رمزارزها محسوب می‌شه.

پلاسمای اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

پلاسما در آگوست ۲۰۱۷ به عنوان یک تکنیک برای حل مشکل مقیاس ‌پذیری، در بلاک چین اتریوم پا به عرصه ظهور گذاشت. مقیاس‌ پذیری به معنی توانایی شبکه بلاک چین، برای حمایت و پشتیبانی از پردازش حجم زیاد تراکنش ‌ها و قابلیت رشد در آینده هست.
بسیاری از تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنن که، پلاسمای اتریوم دومین راه‌ حل بزرگ مقیاس‌ پذیری جامع در شبکه اصلی اتریوم پس از راه حل کانال‌ های وضعیت (State Channels) اتریوم هست. این پروژه توسط جوزف پون Joseph Poon و ویتالیک بوترین Vitalik Buterin در سال ۲۰۱۷ پیشنهاد شد، از طرفی بد نیست بدونین که جوزف پون، در کنار تدیوس دریا (Thaddeus Dryja) مسئولیت مربوط با شبکه لایتنینگ که یک راه کار مقیاس ‌پذیری برای شبکه بیت کوین بود در سال ۲۰۱۵ را نیز بر عهده داشت. پلاسما، ساختار و کاربردی مشابه با شبکه لایتنینگ بیت کوین داره اگر چه هر دو راه کار مقیاس‌ پذیری برای بلاک چین‌ ها هستن ولی خصوصیات ان ها با هم متفاوت هست. 

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

پلاسما (Plasma) یک فریم ورک برای ساخت و توسعه برنامه‌ های غیر متمرکز (dApps) مقیاس‌ پذیر، سریع و امن در اتریوم هست. این موضوع، نشات گرفته از دغدغه مقیاس ‌پذیری و معضلات فراروی بلاکچین هست. هدف آن حل مشکلات مقیاس پذیری اتریوم با گسترش ظرفیت بلاک چین اتریوم است، که این شبکه بتونه حدود ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کنه چارچوب پلاسما از چندین زنجیره تشکیل شده و همه ی این زنجیره ها دارای یک زنجیره اصلی هستن.
زنجیره های کوچکتر به زنجیره های پلاسما معروفه، درعین‌حال پلاسما به شبکه اتریوم این امکان را می‌ده تا یک بلاک چین کوچک ‌تر و وابسته به زنجیره اصلی را ایجاد بکنه که به ‌اصطلاح، «بلاک چین فرزند» (Child Blockchain) نامیده می‌شه. می‌تونیم این‌طور در نظر بگیریم که شاخه ‌های ایجاد شده توسط پلاسما، در بازه ‌های زمانی مشخصی، اطلاعات تراکنش ‌ها را به زنجیره اصلی منتقل می‌کنه و زنجیره های جانبی پالیگان زنجیره های مبتنی بر پلاسما و مجهز به EVM هستن که می تونن بلافاصله قراردادهای هوشمند را روی ان ها مستقر کنن.
در شبکه پالیگان Polygon چارچوبی برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز وجود داره که به راحتی می تونن مقیاس بندی بشن و به طور یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته باشن. پالیکان پروژه ای هستش که در پیاده‌ سازی آن از پلاسمای اتریوم به کار گرفته شده، همانطور که گفتیم هدف کاهش کارمزد و افزایش سرعت تراکنش ‌هاست. پالیگان از نظر ساختار شباهت زیادی به پولکادات و کازماز داره اما تفاوت ویژه پالیگان در این هست که از قدرت شبکه اتریوم استفاده می‌کنه. در مبحث بعدی شمارو با ویژگی های یک بلاکچین ایده آل اشنا خواهیم کرد.

ویژگی های یک بلاک چین ایده‌آل

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

در این قسمت از مقاله، برای افزایش دانش و اگاهی شما در زمینه مکانیزم Plasma می خوایم به این سوال پاسخ بدیم، که یک بلاک چین ایده‌آل باید چه ویژگی هایی داشته باشه؟ قبل از پاسخ به این سوال، شما رو ابتدا با بلاکچین اشنا می کنیم سپس اطلاعات لازم در مورد ویژگی های یک بلاک چین ایده‌آل رو براتون ارائه می دیم.
هر چیزی که دارای ارزش مالی باشه در واقع قابل داد و ستد و قابل نقل و انتقال باشه مثل دارایی های ملموس از جمله؛ ماشین، زمین، خانه، فرش، تلوزیون، یخچال،لپ تاپ یا مثل دارای غیر ملموس مالکیت معنوی، حق ثبت اختراع، حق چاپ به طور کلی، می تونن از طریق شبکه بلاک چین ردیابی و معامله بشن. در حقیقت روند ثبت معاملات و ردیابی دارایی ها در یک شبکه تجاری به سهولت صورت می گیره و هم چنین امن هست و هزینه های مربوط به کلیه افراد را کاهش میده. بلاکچین در بطن اتریوم قرار داره. در واقع به عنوان یک پایگاه داده ‌ای عمل میکنه و اطلاعات استفاده شده توسط پروتکل را در خود ذخیره می‌کنه.
اما بهترین ویژگی هایی که یک بلاکچین ایده ال می تونه داشته باشه باید بگیم که، برای بالا بردن ضریب اعتماد و جلوگیری از تقلب، باید اطلاعات موجود در بلاکچین توسط همه شرکت کنندگان قابل مشاهده باشه، در واقع شفافیت داشته باشه.
برای اینکه درتجارت الکترونیکی بستری امن داشته باشیم و نگرانی از هک شدن نداشته باشیم باید از یک بلاکچین با امنیت بالا استفاده کنیم وهمانطور که می دونیم ماهیت توزیع شده و رمزگذاری شده بلاکچین به معنای دشوار بودن هک شدن آن هست و این امنیت یک بلاک چین رو بالامیبره.
 داشتن ویژگی حذف واسطه گری در بلاکچین یا شبکه همتا به همتا به این معناست که، دست شخص ثالث رو کوتاه کنیم این امر موجب کارآیی بیشتر فرآیندها از طریق کاهش خطا های ورود داده و کاهش هزینه های عملیاتی می شه.
 یک شبکه ی بلاکچین ایده ال باید قابلیت ردیابی رو داشته باشه، از آنجا که داده های زنجیره بلوک غیرقابل تغییر هستن، برای مثال برای ردیابی و شناسایی منشأ ایجاد داده در زنجیره های تأمین پیچیده، ایده آل هست.

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

به عبارتی انجام تراکنش‌ های زیاد در مدت کوتاه، مثلا؛ هزاران تراکنش در ثانیه و امکان انجام معاملات سریع تر را که محدود به ساعت اداری نیستن، رو فراهم کنه و توانایی اتوماسیون رو داشته باشه یعنی امکان تحقق خودکار اقدامات، رویدادها و پرداخت ها را برنامه ریزی کنه.
به طور خلاصه برای اشنایی هر چه بیشتر شما باید بگیم که بلاک چین به شکل یک دفتر مشترک و غیرقابل تغییر هستش و اطلاعات به صورت شفاف و فوری بر روی این دفتر ذخیره میشن که فقط اعضای مجاز شبکه می تونن به آن اطلاعات دسترسی داشته باشن. تجارت چون بر اساس اطلاعات انجام می شه. هرچه سریع تر و دقیق تر باشه، به همان اندازه محبوب تر و جذاب تره.
یک شبکه بلاکچین می تونه سفارشات، پرداخت ها، حساب ها، تولید و موارد دیگر را ردیابی بکنه. در ضمن شبکه ‌ی بلاک چینی که تحت هیچ نظارت و کنترلی از سمت سازمان یا فرد خاصی نباشه و فقط همه‌ ی افراد حاضر در شبکه، کنترل شبکه را در دست داشته باشن این غیر متمرکز بودن باعث ایده‌آل بودن این شبکه می شه. در مبحث بعدی اطلاعات لازم در مورد رفع مشکل مقیاس‌ پذیری در شبکه ارز دیجیتال اتریوم براتون ارائه خواهیم داد.

رفع مشکل مقیاس‌ پذیری در شبکه اتریوم

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

در مقاله پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟ نوبت به این رسیده تا در این بخش، نحوه رفع مشکل مقیاس‌ پذیری در شبکه اتریوم رو بررسی کنیم و با اشنایی با راه حل ها و راه کار های پیشنهادی توسط توسعه دهندگان اتریوم با عملکرد پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) بیشتر اشنا بشیم.
مقیاس ‌پذیری یکی از مهم ‌ترین مشکلات و دغدغه ‌های شبکه بلاکچین هست و این موضوع با افزایش کاربران این حوزه، روز به ‌روز در حال گسترده تر شدن هستش، که این امر، به‌ عنوان یکی از اصلی ‌ترین نگرانی ‌های رمزارزها شناخته شده، و مورد پذیرش جهانی قرار نگرفته، با توجه به اینکه بیت‌کوین و اتریوم دو قطب اصلی در حوزه کریپتو کارنسی هستن، کارایی آن ‌ها، از اهمیت ویژه‌ ای در میان رمزارزهای دیجیتال برخوردار هستش.
در حال حاضر شبکه اتریوم گفته میشه، در هر ثانیه حدود ۱۵ تراکنش انجام می‌ده که عدد بسیار ناچیزی به نظر میرسه.متأسفانه این ارز دیجیتال، با محدودیت ‌های زیادی مواجه هستش به همین دلیل توسعه ‌دهندگان اتریوم برای حل این مشکل سه راه‌ کار پیشنهاد کردن که عبارت اند از؛ راه کار اول: کسپر FFG، راه کار دوم: شاردینگ، راه کار سوم: عملکرد پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) که در زیر به بررسی این راه کار های پیشنهادی می پردازیم.

راه کار اول: کسپر FFG

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

کسپر FFG (یا Friendly Finality Gadget) نام یک پروتکل جدید برای تأیید بلاک هست، اولین نسخه از آن در سپتامبر ۲۰۱۴ نوشته ‌شد و آخرین نسخه از آن در نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد. کسپر باید به‌طور کامل آزمایش بشه در غیر این صورت، به هاردفورک نیاز پیدا می کنه. به این شکل که، این راه حل برای حل مشکل مقیاس‌ پذیری و افزایش ظرفیت و سرعت بلاک چین در انجام تراکنش ‌ها، پروتکل اصلی بلاک را اصلاح می‌کنه. 
این راه حل مقیاس ‌پذیری ظرفیت شبکه را برای پذیرش داده‌ ها و کاربران بیشتر افزایش می‌ده و معمولاً از طریق یک هارد فورک در بلاک چین اعمال می‌ شه. این راه حل مشکل مقیاس ‌پذیری بلاک چین را از طریق افزایش حجم داده ‌های ذخیره شده هر بلاک یا تسریع سرعت تأیید تراکنش ‌ها حل می‌کنه. به همین دلیل هست که سازگاری با چنین پروتکلی تا حدودی به کُندی صورت می‌گیره. با این‌ حال، در کسپر فرایند های اثبات کار و اثبات سهام به ‌صورت موازی اجرا می‌ شن.
اثبات کار برای پیشنهاد بلاک، و اثبات سهام برای تأیید آن هست که این اثبات سهام گامی به ‌سوی مقیاس‌ پذیری هست. ماینرها (اثبات کار) و اعتبارسنج ‌ها (اثبات سهام) نقش اساسی در امنیت سامانه دارن. کسپر واقعاً پیچیدست؛ با این ‌حال این پروژه به ما امیدواری میده و می‌خواد مقیاس ‌پذیری را به اتریوم ارائه بده.
 ویتالیک بوترین در رابطه با کسپر بیان می‌کنه؛ کسپر هنوز ناتمام مونده. به‌عنوان‌ مثال، سازوکار پیشنهاد بلاک اجازه نمیده کسپر بلاک‌ های جدید را نهایی کنه و باید این مشکل حل بشه. کسپر یک پیشرفت اساسی امنیتی مبتنی بر اثبات سهام برای هر زنجیره‌ایست که از اثبات کار استفاده می‌کنه. پیشرفت‌ های آینده بی‌تردید امنیت کسپر را بهبود می بخشه و پس ‌از آن دیگر نیاز چندانی به فورک ‌های نرم فعال‌ شده توسط کاربر نخواهیم داشت.
به طور خلاصه می تونیم بگیم که نوعی پروتکل هستش که براساس آن، اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین با کمک روش اجماع اثبات سهام کار می‌کنه. براساس این پروژه اتریوم به مقیاس ‌پذیری نزدیک ‌تر شده و مصرف انرژی آن کاهش خواهد یافت.

راه کار دوم: شاردینگ

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

شاردینگ ابتدا به کسپر نیاز داره تا بتونه شبکه را به‌آسانی به چند شاخه تقسیم‌ بندی بکنه. تقسیم شبکه به شاردهای متعدد، کار مهاجمین را برای پیوستن به شبکه و رسیدن به ‌قدرت رأی و احاطه بر شاردها بسیار دشوار می کنه. شاردینگ به عنوان یک اصطلاح فنی گسترده به روش ‌های متعددی پیاده‌ سازی شده. در حال حاضر فرایندی که اتریوم ممکنه از شاردینگ استفاده کنه ناشناخته باقی مونده و هیچ کسی اون رو استخراج نمی کنه.
ولی خیلی ‌ها اون رو به‌عنوان بهترین راه ‌حل در حال توسعه برای حل مشکل مقیاس‌ پذیری می‌دونن. چرا که پروتکل‌ های بلاک چین، گزارشات همه تراکنش ‌ها را ذخیره می‌کنه و همه تراکنش را پردازش می‌کنه. این کار با امنیت بالایی صورت میگیره، اما مقیاس‌ پذیری را به ‌شدت محدود می کنه. بهترین توسعه ‌دهندگانِ جوامع قدرتمند ارز دیجیتال، بر حل این مشکلات پیچیده فنی دست به دست هم دادن. استفاده از مکانیزم شاردینگ این مشکل را تا حدودی برطرف می کنه.
همه این ‌ها در حال حاضر فقط روی کاغذ نوشته شده و با اجرایی شدن فاصله داره و طرح‌ هایی که هم نشان داده‌ می شه فقط نمونه ‌هایی از انجام‌ شدن احتمالی این ایده قدرتمند هستش. شاردهای احتمالی ساخته‌ شده از شاردها (شاردینگ چهارگانه) سرعت ‌بالای انجام تراکنش‌ها رو در آینده به ما نوید می‌ده و خیلی ‌ها آن را به ‌عنوان بهترین راه‌ حل یا راه کار در حال توسعه برای حل مشکل مقیاس ‌پذیری می‌دونن.
به طور خلاصه باید بگیم که؛ شاردینگ، بلاک چین را به قطعاتی کوچک تقسیم می‌کنه و امکان پردازش تراکنش ‌ها را به شکل موازی در شبکه فراهم می‌کنه. شبکه اتریوم از شاردینگ به عنوان یک راه حل برای حل مشکل مقیاس ‌پذیری خود استفاده می کنه. در حال حاضر، هر نود (Node) میتونه تراکنش ‌ها را به ترتیب پردازش کنه و به همین دلیل توان شبکه اتریوم در پردازش تراکنش ‌ها به تعداد نود ‌ها محدود می شه.

راه کار سوم: پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma)

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) راه کاری برای حل مشکل مقیاس پذیری در شبکه بلاکچین هستش و عملکرد اون مانند؛ تروبایت و تکنیک ‌هایی مثل تغییر حالت، راه ‌حلی خارج بلاکچینی به شمار میره. اگر پلت فرم‌ های متمرکزی مثل پی پل و ویزا را با ارزهای دیجیتال به خصوص، بیت کوین و اتریوم مقایسه کنین متوجه ضعف آنها خواهین شد. تعداد تراکنش‌ های بسیار کمتر در رمزارزها همان چیزیست که می ‌تونه به کلی، ارزهای دیجیتال را به نابودی بکشه چون نمی‌ تونه پاسخگوی نیاز کاربران خود باشه، کاربرانی که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شه.
 افراد در شبکه بلاک چین اتریوم به دلیل وجود تعداد بالای تراکنش‌ های در نوبت، حاضر به پرداخت کارمزد بالاتر برای انجام سریع ‌تر تراکنش های خود هستن براساس این تکنیک ‌ها، عملیات انجام شده از زنجیره اصلی اتریوم خارج می شن و امکان پردازش آن ‌ها به صورت آف‌ چین وجود داره. در نتیجه در این پروژه قدرتمند تراکنش ها با سرعت بیشتر و با ایمنی بیشتری صورت می گیره.
توسعه دهندگان این پروژه (Ethereum Plasma) اون رو یک روش مقیاس پذیر لایه دوم می دونن. در زنجیره‌ های لایه دوم خود این ها می ‌تونن دارای یک لایه زنجیر دیگر داشته باشن، از این رو می ‌تونیم برای درک آن یک بلاک چین درختی را تصور کنیم. بدین معنی که زنجیره‌ های کوچک‌ تر به صورت سلسله مراتبی به گونه ‌ایی مرتب می شن که بتونیم تعداد زیادی از آن‌ ها را در بالای زنجیره اصلی ایجاد کنیم. به این زنجیره ‌های کوچک‌ تر، زنجیره ‌های پلاسما یا زنجیره‌ های فرزند نیز میگن.
لازم هست بدونین که، مفهومی به اسم زنجیره‌ های جانبی (sidechains) هم وجود داره که با مصرف منابع کمتر در ارتباط با زنجیره اصلی و کاهش تعامل با آن انجام می گیره. چنین چارچوبی برای اجرا و عمل بی‌نقص به عنوان درخت شبکه بلاکچین طراحی شدن. این مساله به صورت سلسله مراتبی سازماندهی میشن که باعث بوجود آمدن بی‌نهایت زنجیره‌ های کوچک ‌تر میشه. این زنجیره‌ های کوچک ‌تر، همان پلاسما در اتریوم هستش که به عنوان زنجیره ‌های کودک نیز شناخته میشن.
بهره‌ گرفتن از قراردادهای هوشمند و درخت مرکل که ساختار پلاسما در اتریوم رو تشکیل میده امکان ایجاد بی ‌شمار زنجیره کوچک ‌تر را ایجاد کرده. هر زنجیره فرزند پلاسما رو می شه طوری طراحی کرد که نیازهای مختلف را جوابگو باشه زنجیر‌ه ‌ها می تونن به طور مستقل فعالیت کنن در نتیجه بلاک‌ چین اصلی کمتر دچار ازدحام می شه. در مبحث بعدی شمارو با امنیت پلاسما در اتریوم اشنا خواهیم کرد.

امنیت پلاسما در اتریوم

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

نوبت به این رسیده تا در مقاله پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟ قبل از پرداختن به مزیت ها و معایب این مکانیزم نورسیده، دانش شما عزیزان رو درباره امنیت Plasma بالابرده تا دیدگاه عمیق تری نسبت به موضوع داشته باشین. بهتره که این مکانیزم امنیتی رو اینگونه براتون معرفی کنیم که، کاربران وقتی درخواست خروج میدن، سوابق معاملاتی ان ها به صورت کامل بررسی میشه و در صورتی که مشکلی در حساب کاربری اون ها وجود نداشته باشه، دارایی اون ها به زنجیره اصلی منتقل میشه.
در نتیجه هیچ نگرانی از این بابت کاربران را تهدید نمی‌کنه. براساس این مکانیزم کاربران می تونن دارایی‌ های خود را در هر زمانی که بخوان از زنجیره ‌های وابسته خارج کنن و آن را به زنجیره اصلی منتقل کنن و به تمام کاربران این تضمین رو میده که هر زمانی که بخوان می‌تونن به سادگی از زنجیره کودک به زنجیره اصلی منتقل بشن از طرف دیگه، حتی اگر یک هکر، قدرت شبکه پلاسما را به دست بگیره، نهایتا می‎تونه شما را مجبور به ترک زنجیره کودک و رفتن به زنجیره اصلی کنه. 
اگر یک فرد خاص، کنترل و نظارت صد در صدی نسبت به زنجیره وابسته داشته باشه و بتونه به سهام ‌ها، هش ‌ریت ‌ها و… دسترسی پیدا کنه، در این‌جا پلاسما تضمین می‌کنه که هر فردی در هر زمانی که بخواد این فرصت را داره که سرمایه ‌های خودش رو به بلاک ‌چین اصلی انتقال بده. در انتقال دارایی از زنجیره کودک به زنجیره اصلی، کاربری که قصد انتقال دارایی خود را داره، باید مبلغی رو به درخواست انتقال خود متصل کنه.
این کار برای به چالش کشیدن درخواست انجام می گیره برای این منظور باید از گزینه تراکنش خروج استفاده کنه. براساس این تراکنش و سوابق آن، تأیید اصالت حساب انجام می گیره و به کاربر این امکان را میده که دارایی ‌های خود را به زنجیره اصلی برگردونه. در این‌جا بخشی به نام مدت زمان چالش وجود داره. این بخش در بسیاری از راه‌ حل ‌های خارج زنجیره‌ ای مثل؛ لایتنینگ شبکه ارز دیجیتال بیت‌کوین نیز وجود داره.
در حال حاضر امنیت پلاسما یکی از مهم‌ ترین مسائلی هستش که کاربران ارزهای دیجیتال به آن توجه ویژه می‌کنن تا در برابر فعالیت ‌های مخرب، نودهای خراب شده، حملات هکرها و سایر گزینه ‌های امنیتی دیگر، مصون بوده و از سرمایه خود محافظت کنن. بنابراین جای هیچ نگرانی برای کاربران در برابر کلاهبرداری وجود نخواهد داشت. در مبحث بعدی سعی کردیم تقریبا تمام مزایا و معایب Ethereum Plasma به صورت کامل و جامع در اختیارتون قرار بدیم.

مزایا و معایب پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma)

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

اما در این قسمت از مقاله شما رو با معایب پلاسمای اتریوم اشنا می کنیم البته باید گفت، که این پروژه مزایای زیاد ولی معایب کمی داره و پروژه نگران کننده ای نیستش در واقع عیبی که داره زیاد نگران کننده نیست. اما باید گفت که باید برای این موضوع چاره ای اندیشیده بشه، این درحالیست که انتظار حل این موضوع هم میره. همانطور که قبلا هم گفتیم همه‌ی کاربران در هر زمانی که اراده کنن می‌تونن دارایی خود را از زنجیره کودک به زنجیره بلاک چین اصلی منتقل بکنن.
بزرگترین دغدغه زمانی پیش میاد که خروج هم زمان کاربرانی که از زنجیره وابسته استفاده می کنن اتفاق میافته، یعنی حجم زیادی از سرمایه ‌های زنجیره وابسته برداشت میشه، در این حالت چه اتفاقی می افته؟ ممکنه زنجیره اصلی اتریوم امکان پردازش تمامی آن ‌ها را در مدت زمان چالش نداشته باشه. این‌گونه تعدادی از کاربران سرمایه ‌های خود را از دست می‌دن برای رفع این مشکل تکنیک ‌های بسیاری ارائه شده، بالابردن مدت زمان چالش نمونه ‌ای از این تکنیک ‌هاست.

در آینده ‌ای نه چندان دور، شاهد استفاده از اتریوم در ابعاد گسترده زندگیمون خواهیم بود به طوری که حل مشکل مقیاس پذیری که صحبت از آن کردیم، اصلی ‌ترین و حیاتی ‌ترین مشکلیست که به واسطه این ایده، مرتفع خواهد شد. پلاسما به بلاک ‌چین اتریوم فرصت می‌ده تا تراکنش‌ های بیشتری را نسبت به میزان فعلی انجام بده.
در واقع تعداد حداکثری تراکنش ها در زمان مشخص و در قیاس با تعداد موجود آن، سرعت تراکنش ‌ها به‌حدی بالا خواهد رفت که دیگر دغدغه ‌ای برای انباشت سفارش ‌ها توسط نرم‌ افزار‌های غیرمتمرکز نخواهیم داشت. تعداد تراکنش ‌های انجام شده در مدت یک ثانیه، در شبکه اصلی اتریوم بسیار محدود هست، پلاسما این امکان را ایجاد می‌ کنه که تعداد بیشتری از تراکنش ‌ها در یک ثانیه انجام بشه و بسیاری از برنامه‌ های کاربردی که بواسطه شرکت در آن‌ ها، سود مالی برای کاربران داره، امکان بهره‌ برداری پیدا میکنه. از طرفی، سرعت تراکنش ‌ها نیز باعث می‌شه که نرم افزارهای غیرمتمرکز یا Dappها با کندی سرعت مواجه نشن.
با وجود پلاسمای اتریوم، تعداد نود های شبکه (Nodes) به طور چشمگیر و قابل توجه کاهش یافته و به طبع آن کارمزد پروسه انجام تراکنش نیز کاهش پیدا می کنه، این همان سرآغازیست که باعث افزایش مقیاس پذیری اتریوم می شه. اطلاعات اضافی از زنجیره اصلی حذف میشه و در نتیجه‌ قدرت پردازشی بالایی برای نود های اتریوم مهیا می‌شه. راه‌ حل‌ های مقیاس‌ پذیری درون زنجیره ‌ای یا On-Chain که با تکنولوژی پلاسما سازگارِ، می‌تونه با استفاده از تکنیک ‌هایی از جمله شاردینگ و یا تغییر سایز بلاک ‌های کودک با استفاده از پلاسمای اتریوم اتفاق بیافته.
به طور کلی استفاده از روش‌های مقیاس پذیری درون شبکه ‌ای در پلاسمای اتریوم، نهادینه شده همچنین، اطلاعاتی در زنجیره اصلی اتریوم نگه ‌داری می ‌شه که با وجود پلاسما می ‌تونن تقسیم بشن، دیگه نیاز نیست اطلاعاتی که اهمیت چندانی نداره در شبکه بلاک چین اصلی اتریوم نگه داری بشن. هم چنین پلاسما این توانایی را داره که مقیاس ‌پذیری دفتر کل را بهبود ببخشه و فضای ذخیره ‌سازی بیشتری را برای نرم‌ افزار‌های مبتنی بر اتریوم فراهم کنه در ضمن امکانات بیشتری برای توسعه آن‌ در اینده فراهم خواهد شد.

پلاسما چه زمانی قابل استفاده می‌شه؟

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

در پاسخ به این سوال مهم و بسیار حائز اهمیت که ممکنه برا شما عزیزان پیش بیاد، یعنی پلاسما چه زمانی قابل استفاده می‌شه؟ بهتره به این شکل به جواب این سوال ارزنده بپردازیم که، این طرح یعنی پروژه پلاسما در مرحله نوزادی و ابتدایی خود قرار داره و تاریخ دقیق عرضه اون معین و مشخص نیستش در کنار مزیت هایی که داره بی شک خالی از ایراد هم نیست.
حتی می ‌تونیم بگیم که ادامه این پروژه در هاله ‌ای از ابهام قرار داره. مشخص نیست که این پروژه هم چنان با همین اسم در حال توسعه یافتن باشه، یا قرار شاهد یک پروژه لایه دوم دیگر با اسم دیگری باشیم پلاسما تنها در اتریوم کاربرد نداره در واقع رمز ارزهای دیگری نیز مثل؛ Loom Network، OmiseGO ،FourthStateLabs هستن که در این ها هم کاربرد داره و مورد استفاده قرار می گیره.

عصر یخبندان اتریوم چیست؟

بعد از جواب دادن به سوال مبحث قبلی، بی شک به گوش شما خورده که منظور از عصر یخبندان اتریوم چیست؟ یا به عبارتی چرا این اصطلاح به کار برده میشه، در مقاله پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟ قصد پاسخ به این سوال رو داریم. اغلب در بسیاری از پروژه ها اصطلاح بمب سختی اتریوم رو هم کنار عصر یخبندان اتریوم میارن ما سعی کردیم که به صورت جداگانه به توضیح و جواب هر یک از این مباحث و سوالات بپردازیم.
باید گفت که ویتالیک بوترین ، بنیانگذار اتریوم، سقوط این شبکه را در سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده بود. می تونیم بگیم که، علت نامگذاری عصر یخبندان اتریوم به این جهت هستش که دشوار بودن حل معادلات در الگوریتم استخراج و پاداش ماینرها با اتر در بلاک چین، باعث شده ماینر ها برای دستیابی به اتر کار دشواری داشته باشن و تولید بلاک در بلاک چین اتریوم با تاخیر اساسی رو برو بشه و نتیجتا میزان سود حاصل از استخراج برای ماینرها کمتر بشه.
اتریوم به منظورکمک به ماینرها به دلیل رقابت با یکدیگر، برای حل معماها و کسب پاداش اتر از پروتکل Proof of Work یا (pow) استفاده می کنه. تیم اتریوم دائماً با انجام هاردفورک، بمب سختی که چندین بار در حال انفجار بود به تأخیر می اندازه تا ماینرهایی که از پایداری شبکه استفاده می کنن، استرس ناپایداری نداشته باشن. 
با این حال برخی از تحلیل گران معتقدند که سازوکار بمب سختی یک روش اضطراری و برای اطمینان از انتقال به PoS طراحی شده و نباید ماینرهای استخراج را ترساند به عنوان مثال، ولادمیلر، مدیر عامل پلتفرمblockchain Ethereum Express، به Cointelegraph گفته كه بسیاری از ماینرها هنوز هم می تونن به فعالیت خود ادامه بدن، انتقال ETH به PoS نه تنها اجتناب ناپذیرِ، بلکه یک گام اساسی برای توسعه اتریوم هستش.
میلر در ادامه میگه؛ علیرغم اینكه استخراج از آنجایی كه هم اكنون جذابیت كمتری پیدا میکنه، در طولانی مدت این تغییر ارزش خود را نشان میده، زیرا هزینه های برق كاهش می یابه و احتمال حمله ۵۱ درصد كمتر میشه. وی هم چنین در ادامه میگه؛ نه عصر یخبندان و نه اتریوم 2 (Ethereum 2.0) به معنای پایان ماینرهای استخراج نیست. بسیاری از آن ها به استخراج سکه های دیگر مانند Zcash یا Ethereum Classic روی میارن. اما در صورت استخراج اتر، هیچ چیزی برای ترس ندارن. در مبحث اتی به برسی بمب سختی (Difficulty Bomb) اتریوم خواهیم پرداخت.

بمب سختی (Difficulty Bomb) اتریوم چیست؟

پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟

بمب سختی (Difficulty Bomb) اتریوم اصطلاحی است که توسط توسعه دهندگان پروژه اتریوم در سال 2015 مطرح شد این موضوع به این خاطر طراحی شد که توسعه دهندگان اتریوم به سمت اثبات سهام حرکت کنن. در واقع این شبکه از ابتدا همانند ارز های دیجیتالی دیگر نظیر؛ بیت کوین، ارز دیجیتال مونرو و زی‌کش بر روی مکانیزم اثبات کار طراحی شده بود.
بمب سختی اتریوم زمانی فعال می‌ شه که شبکه اتریوم از مکانیزم اثبات کار (PoW) به مکانیزم اثبات سهام (PoS) منتقل بشه. این مکانیزم یعنی اثبات سهام (PoS) در نسخه ی جدید اتریوم یعنی کسپر (Casper) اتفاق خواهد افتاد.
البته باید خاطر نشان کرد که، راه اندازی نسخه جدید اتریوم نیاز به هارد فورک جدید هستش، پس از هارد فورک نهایی که سرنیتی (Serenity) نام داره احتمالا دو شبکه اتریوم خواهیم داشت. توسعه‌ دهندگان هر بلاک چینی این خطر را پس از هر هارد فورک احساس می‌کنن که ماینرها یا همان استخراج‌ کنندگان، به اصطلاح کسانی که بلاک چین را زنده نگه می‌دارن و با استفاده از سخت ‌افزارهایی برای حل معادله ‌‌ی بلاک ‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنن.
برنده این رقابت علاوه بر پاداش شبکه، اجازه اضافه کردن بلاک بعدی به بلاک چین را نیز دریافت می‌کنه، به انتقال بر روی شبکه جدید متقاعد نشن و بر فعالیت خود روی شبکه قدیمی اصرار بکنن. چون بلاک چین جدید اتریوم که با مکانیزم اثبات سهام فعالیت می‌کنه و بلاک چین قدیمی که هنوز بر پایه اثبات کار هست، برای زنده بودن به ماینرهاش احتیاج داره. در نتیجه آن، ارز جدیدی به نام اتریوم کلاسیک (بلاک چین قدیمی اتریوم) متولد میشه.
در حال حاضر، اتریوم کلاسیک به همراه شبکه اتریوم در حال فعالیت هست و ماینرهای خاص خودش را داره. در واقع اتریوم قصد داره شبکه قدیمی را برای کاربران و ماینرهاش فریز کنه تا با این راه حل، ماینرهای شبکه قدیمی خود را برای انتقال به بلاک چین کسپر مجبور کنه.
در مناظره ‌ای که اخیرا بین اریک ورهیز (Erik Vorhees) و الکس گلادشتاین (Alex Gladstein) شکل گرفت، ورهیز گفت که: هیچ چیزی در رابطه با اتریوم وجود نداره که مبتنی بر اجبار باشه. من استاندارد های سختگیرانه ‌ای را برای اجبار تعریف می‌کنم. اجبار به خشونت فیزیکی و یا تهدید به اعمال خشونت فیزیکی و یا سرقت و نقض قرارداد گفته می‌شه. عدم اجباری بودن نیز به حالتی گفته می‌شه که به عنوان عضوی از یک پروژه متن باز نرم افزاری در حال فعالیت باشن و اکثر فعالان آن پروژه بخوان کاری را انجام بدن و شما تمایلی به همراهی کردن آنها نداشته باشین. این امر تحت عنوان اجبار شناخته نمی‌ شه، بلکه این رویداد با نام نیروی بازار شناخته می‌ شه.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟ ما سعی کردیم که در این بخش از آموزش صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس شما رو با سوالاتی نظیر پلاسما چه زمانی قابل استفاده می ‌شه؟ و یا عصر یخبندان اتریوم چیست؟ و همچنین بمب سختی (Difficulty Bomb) اتریوم چیست؟ اشنا کنیم و هر کدوم رو به صورت مستقل پاسخ بدیم. و امنیت پلاسمارو به صورت جامع در اختیارتون قرار بدیم. در نتیجه باید گفت که، با توجه به گسترش روزافزون ارزهای دیجیتال، آن ‌ها برای انجام تراکنش ‌هایی با امنیت بالا و با حداقل کارمزد، نیاز به گنجایش بیشتری دارن مقیاس ‌پذیری می‌تونه این مشکل را در حوزه ارزهای دیجیتال رفع کنه یکی از بزرگترین دغدغه های اتریوم مقیاس پذیریست.
به دلیل محدودیت در سرعت و ظرفیت تراکنش ها، این ارز دیجیتال نتونست از نظر مقیاس پذیری مورد پذیرش قرار بگیره، پلاسما در اتریوم یکی از پدیده هایی ست که تونست استفاده از اتریوم را آسان تر بکنه. و بسیار موثر واقع بشه به این شکل که تونست، با افزایش سرعت تراکنش ها، انجام تراکنش ها را در هر ثانیه چندین برابر کنه. و با کم تر شدن نود ها موجب می شه سرعت انجام تراکنش ها بالا تر بره و در نتیجه کارمزد آن نیز به حداقل برسه. و عملکرد اون به صورت درختی هست و مزایا و معایب پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma)، البته مزیت های زیاد اون سبب شده افراد زیادی بخوان از آن بهره ببرن. البته این مکانیزم علاوه بر اتریوم در رمزارز های دیگه مثل؛ ریون کوین نیز کاربرد داره و تنها به اتریوم محدود نمی شه.


نظرات کاربران در مورد پلاسما در اتریوم (Ethereum Plasma) چیست؟
سوال امنیتی :7+68 = ?